Bibelläsningar för Familjekretsen
52. Avfallets Märke
1. Mot vilken synd varnar den
tredje ängeln i Uppenbarelseboken, kapitel 14?
”En annan ängel,
den tredje, följde dem och sade med stark röst: ’Den som tillber vilddjuret och
dess bild och tar dess märke på sin
panna eller sin hand, han skall själv få dricka av Guds
vredes vin,”. Uppenbarelseboken 14:9, 10.
2. Av vilken makt inskärps detta
märke ibland dem, som tar emot det?
”Och det [det
tvåhornade vilddjuret] tvingar alla, små och stora, rika och fattiga, fria och
slavar, att ta emot ett märke på högra handen eller på pannan,”
Uppenbarelseboken 13:16.
3. Vad skall de hålla fast vid,
som inte antar vilddjurets märke?
”I detta visar
sig de heligas uthållighet: de håller
fast vid Guds bud och tron på Jesus.’” Uppenbarelseboken 14:12.
Anm.: Dessa Skriftställen visar
tydligt, att vilddjurets märke är någonting, som strider mot Guds bud. Liksom
det första vilddjuret genom den borgerliga makten självt har inskärpt
Söndagshållandet, skall alltså även vilddjuret med de två hornen, när det gör
en bild åt det första vilddjuret, inskärpa dess märke.
4. Vilken dag är Sabbat eller
veckans vilodag?
”Men den sjunde dagen är HERRENS,
din Guds, sabbat.” Andra Moseboken 20:10.
5. Vad säger Herren om, att hålla
Sabbaten?
”Om du hindrar
din fot på sabbaten att göra vad du har lust till på min heliga dag,”. Jesaja 58:13.
6. Över vilken dag är Kristus
Herre?
”Så är
Människosonen Herre också över sabbaten.’” Markusevangeliet 2:28.
7. Vad säger lärda män angående
Sabbatens falska överflyttande till den första veckodagen?
Den Augsburgska Trosbekännelsen,
artikel 28, säger: ”Vad bör man tänka om Söndagen och liknande kyrkobruk? Härpå
svaras, att det är biskoparna eller prästerna tillåtet att vidta åtgärder för
att allt i kyrkan kan ske på ett ordentligt och passande sätt.” Paragraf 17.
”Sålunda förhåller det sig med
helighållandet av Söndagen, Påsken, Pingsten och liknande helgdagar samt med
kyrkobrukens iakttagande. De, som menar, att hållandet av Söndagen i stället
för Sabbaten är genom kyrkans myndighet påbjudet såsom nödvändigt, misstar sig
stort.” – Paragraf 19.
”Några menar, att
Söndagshållandet väl icke är en gudomlig inrättning, men dock liknar en
gudomlig inrättning. De föreskriver helgdagar och huruvida det på dem är
tillåtet att arbeta. Vad är sådana påståenden annat, än snaror för samvetet?” –
Paragraf 20.
I Melanchtons förklaring, som
kallas för den Augsburgska Trosbekännelsens Apologi, läser vi följande: ”Alltså
är det vår åsikt, att kyrkans enighet ej heller lider någon skada genom olika
av människor anordnade bruk. Det är emellertid vår mening, att allmänna bruk
för utvärtes freds skull bör kvarhållas, liksom vi ju även i våra kyrkor gärna
kvarhåller mässan, Söndagen och de andra högtiderna och med tacksamma hjärtan
antar nyttiga, gamla inrättningar.” – Artikel 4, paragraf 9.
Westermeier säger i sin
kyrkohistoria om församlingstider och fester: De tidiga kristna ”samlades varje
dag för gemensam uppbyggelse. Men allt sedan världens skapelse var det en dag i
veckan, som framför alla andra dagar helgades av Gud själv för människorna; och
då det blott gällde, att man med dess högtidlighållande ej menade att förtjäna
salighet, kunde de kristna ej ens vid en utökad andakt besinna sig att utmärka
den framför andra dagar.”
Lektor P. Waldenström säger: ”Vad
Bibelns bud om sabbaten angår, är klart och ovedersägligt, att det handlar om
lördagen och kan icke tillämpas på någon annan dag. Det står icke, att man
skall hålla var sjunde dag, utan den sjunde dagen helig. Men den sjunde dagen
är lördagen och icke söndagen…. Det är också alldeles ovedersägligt, att
Kristus och apostlarna iakttagit sabbatsbudet. Både evangelierna och
Apostlagärningarna visar det så tydligt, att ingen någonsin tänkt på att
förneka det. Överallt, där det i Nya Testamentet talas om sabbat såsom en viss
dag, menas lördagen, aldrig någon annan dag…. Det är lika uppenbart, att i Nya
Testamentet intet bud finns om söndagens helighållande såsom sabbat…. Att de
äldsta kristna plägat hålla gudstjänstsammankomster på söndagen, verkar gå att
förstå av Apg. 20:7, men bevisas kan det icke. Och om det än kunde bevisas, att
detta varit deras sed, följer inte av det, att denna sed skall av oss anses
såsom något Guds bud.” – Pietisten
för Maj 1888.
8. Genom vilket märke eller
tecken bevisar påvedömet sin makt, att förklara det vara synd att överträda
kyrkans stadgar?
”Genom själva handlingen, att
förändra Sabbaten till Söndagen, som protestanterna erkänner…. Genom att hålla
Söndagen, erkänner de kyrkans makt, att inrätta fester och att utdela straff
för deras överträdande.” – Abridgment of
Christian Doctrine, s. 58.
9. Vad sökte det första vilddjur,
som omtalas i Uppenbarelseboken, kapitel 13, att, med den borgerliga maktens
bistånd, inskärpa ibland folket på 400-talet?
Söndagens helighållande. – Se
”Neanders Kyrkohistoria”, Band 2, sid. 300, 301.
10. Vad söker den Nationella
Reformföreningen att göra i Förenta Staterna?
Att inskärpa Söndagen som
religiös inrättning ibland alla klasser. Se föregående läsning.
11. Vad säger Skriften om dem,
som böjer sig för detta obibliska krav?
Den säger, att de tillber
vilddjuret och dess bild.
12. Hur strängt skall man
inskärpa denna tillbedjan och detta märke?
”[S]å att bilden
till och med kunde tala och låta döda
alla dem som inte tillbad vilddjurets bild. Och det tvingar
alla, små och stora, rika och fattiga, fria och slavar, att ta emot ett märke
på högra handen eller på pannan, så att ingen kan köpa eller sälja utom den som har
märket,”. Uppenbarelseboken 13:15-17.
13. Vilken varning ger Herren
mot, att anta detta märke?
”En annan ängel,
den tredje, följde dem och sade med stark röst: ’Den som tillber vilddjuret och
dess bild och tar dess märke på sin panna eller sin hand, han skall själv få
dricka av Guds vredes vin, som oblandat hälls i Guds vredes bägare.”
Uppenbarelseboken 14:9, 10.
14. Vad är Guds vredes vin?
”Och jag såg ett
annat stort och underbart tecken i himlen: sju änglar med sju plågor, de sista,
ty med dem når Guds vrede sin fullbordan.”
Uppenbarelseboken 15:1.
15. Hur omfattande skall
tillbedjandet av vilddjuret bli?
”Alla jordens invånare kommer att tillbe
det, alla som inte har sitt namn skrivet i livets bok som tillhör Lammet som är
slaktat från världens grundläggning.” Uppenbarelseboken 13:8.
16. Skall alla ta emot märket?
”Och jag såg
liksom ett glashav blandat med eld, och på glashavet såg jag dem stå som hade vunnit seger över
vilddjuret och dess bild och dess namns tal. De har Guds harpor i händerna”.
Uppenbarelseboken 15:2.
17. Den tredje ängelns budskap
varnar mot, att tillbe vilddjuret och att ta emot dess märke. Vad följer efter
detta budskap?
”Och jag såg,
och se: ett vitt moln, och på molnet satt
en som liknade Människosonen. På sitt huvud hade han en krona av guld och i
sin hand en skarp skära.” Uppenbarelseboken 14:14.
18. Vad uträttar Kristus vid
denna tidpunkt?
”Han som satt på
molnet räckte då ut sin skära över jorden, och jorden skördades.” Vers
16.
19. Vad betecknas med
skördetiden?
”Skördetiden är tidsålderns slut, och skördemännen är
änglar.” Matteusevangeliet 13:39.
Anm.: När vilddjurets märke
inskärps, blir det en av de svåraste tider, som Guds församling någonsin
genomgått. Som framgår av de sist citerade Skriftställena, följer Kristi
återkomst och världens ände strax efter märkets inskärpande. Den tredje ängelns
budskap, som varnar mot att tillbe vilddjuret och dess bild, är därför i detta
liv och för det nuvarande släktet en av de viktigaste angelägenheterna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.