Bibelläsningar för Familjekretsen
59. Sabbatens Instiftelse
1. Vad fordrar Sabbatsbudet?
”Tänk på sabbatsdagen så att du helgar den. Sex dagar skall du arbeta och uträtta alla dina sysslor. Men den sjunde dagen är
HERRENS, din Guds,
sabbat. Då skall du inte utföra något arbete, inte heller din son eller din
dotter, din tjänare eller tjänarinna eller din boskap, och inte heller
främlingen som bor hos dig inom dina portar” Andra Moseboken 20:8-10.
2. När och varför instiftade Gud
Sabbaten?
”På sjunde dagen
hade Gud fullbordat sitt skapelseverk. Han vilade på sjunde dagen från hela det
verk som han hade gjort. Gud välsignade den sjunde dagen och
helgade den, ty på den dagen vilade han från allt sitt verk som han hade skapat
och gjort.” Första Moseboken 2:2, 3; Andra Moseboken 20:11.
3. Välsignade Gud den sjunde
dagen, medan Han vilade på den, eller därefter?
”Gud välsignade
den sjunde dagen och helgade den, ty på
den dagen vilade han från allt sitt verk som han hade skapat och gjort.”
Första Moseboken 2:3. Guds välsignelse kunde inte gälla den första sjunde
dagen, ty den var redan förbi, och förfluten tid kan ej välsignas. Den
välsignelse, som Gud uttalade över den sjunde dagen, måste alltså avse denna
dag i framtiden.
4. Vilka tre särskilda handlingar
var nödvändiga, för att inrätta eller instifta Sabbaten?
Gud vilade på den; Han välsignade
den; Han helgade den. Betydelsen av ordet helga är, enligt Dalin, att hålla
helig, att göra helig, att inviga till gudstjänst. [Något helgat är okränkbart,
dvs. man överträder det inte, man bryter ej mot det. Min anm.]
5. För vem blev Sabbaten sålunda
invigd?
”Och Jesus sade
till dem: ’Sabbaten blev gjord för
människan och inte människan för sabbaten.” Markusevangeliet 2:27.
Den blev icke instiftad blott för judarna. Judarna har fått sitt namn från
Juda, en av Jakobs tolv söner, från vilken de härstammar. Sabbaten blev gjord
mer än två tusen år, innan det fanns någon jude.
6. Hur brukas ordet helga på
andra ställen i den Heliga Skrift?
”Mose svarade HERREN:
’Folket kan inte stiga upp på Sinai berg, ty du har själv varnat oss och sagt
att jag skulle märka ut en gräns omkring berget och helga det.’” Andra
Moseboken 19:23. Se även Josua 20:7; Andra Konungaboken 10:20, 21. Sabbatens
helgande måste ha varit dess bestämmande för människans bruk.
Anm.: ”Om inte något annat ställe
än detta i Första Moseboken 2:2, 3 funnes, skulle det inte bli svårt att från
detsamma härleda en föreskrift om en Sabbats eller sjunde dags allmänna
iakttagande, vilken skulle avskiljas åt Gud som helig tid att hela det
människosläkte, för vilket jorden och dess natur särskilt bereddes. De första
människorna måste ha känt till den; i annat fall kunde inte orden ”och helgade
den” alls ha någon betydelse. De skulle vara intetsägande, såvida de inte avsett
några, som måste hålla den helig.” – Dr. Langes’ Commentary, Band 1, s. 197.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.