Bibelläsningar för Familjekretsen
56. Den Nationella Reformrörelsen
1. Betecknar det första
vilddjuret i Uppenbarelsebokens trettonde kapitel en världslig eller kyrklig
makt?
En kyrklig makt, som använder
staten till att främja sina egna avsikter. Se läsningen ”Det första Vilddjuret
i Uppenbarelseboken Kapitel 13”,
osv.
2. Vad förutsäger Skriften om det
tvåhornade vilddjuret (Förenta Staterna)?
Att det skulle göra en bild åt
det första vilddjuret. Uppenbarelseboken 13:14.
3. Vad kan vi då vänta i Förenta
Staterna?
Att den kyrkliga makten skall
göra bruk av statens borgerliga myndighet, för att främja sina planer.
4. Förekommer det i vår tid några
förebådande tecken på en sådan rörelse?
Ja; en stor, inflytelserik
förening verkar nu, för att uppnå detta mål.
5. Vad är namnet på denna
förening?
Den Nationella Reformföreningen
[i vår tid ersatt av The Lord’s Day Alliance. Min anm.].
6. När och var blev den stiftad?
År 1863 i Xenia, Ohio, under
namnet av ”ett kristligt råd”. Den antog sitt nuvarande namn 1876 vid ett möte,
som blev hållet i Philadelphia, och den är nu en inkorporerad förening.
7. Vad är föreningens mål?
”Vi föreslår ett ’sådant tillägg
till Förenta Staternas konstitution (eller dess inledning), att den kommer att
lämpligen erkänna… att detta folk är en kristen nation och att alla till
regeringen hörande kristna lagar, inrättningar och bruk blivit försatta på en
orubbar laglig grundval i landets grundlag.”
8. Av vad består föreningen?
Av en ordförande, omkring 200
viceordföranden, en protokollssekreterare, en korresponderande sekreterare, en
kassör, sju distriktssekreterare (för närvarande) samt det reformerta,
presbyterianska kyrkosamfundet i allmänhet.
9. Vilka är några av de mest
framstående män, som verksamt befattar sig med att främja och utbreda denna
förenings grundsatser?
Joseph Cook; Henrik Johnson,
teol. dok.; Julius H. Seelye, ordförande vid Amherst College; biskop Huntington
från New York; högvälborne Wm. Strong, f.d. domare vid Förenta Staternas Högsta
Domstol, m.fl.
10. Vilka betydelsefulla
föreningar ger denna rörelse sitt understöd?
De förnämsta kyrkosamfunden,
kvinnornas kristna nykterhetsförening och förbudspartiet i några stater.
[Härmed avses The Prohibition Party, som motsatte sig försäljningen av
rusdrycker. Min anm.]
11. Vilka andra föreningar söker
den att vinna över på sin sida?
Arbetarnas förening samt den
Romersk-katolska Kyrkan.
12. Om alla dessa föreningars och
samfunds inflytande skulle utövas för någon viss åtgärd, är det inte otroligt
att anta, att de skulle vinna framgång. Finns det nu någon åtgärd, vilken alla
är ense om?
Ja; de önskar, att den civila
makten skall inskärpa Söndagens helighållande.
13. Hur tillkännager de denna
önskan?
”Vi behöver en Söndagslag, som
skall vara bindande för regeringen och inkorporerade föreningar såväl som för
enskilda personer.” – M. A. Gault i Christian
Statesman för den 25. September, 1884.
14. ”Vi varnar dem [som står emot
denna åtgärd] än vidare, att i striden för Sabbaten [Söndagen] kan utfallet
bli, att de romerska katolikerna i Amerika och protestanterna skall stå sida
vid sida med varandra; ty ingetdera av dessa samfund skall tillåta sig att
anföras av tyska ateister.” – Northwestern
Christian Advocate, Chicago, Ill., December 1867.
15. I hur hög grad skall de driva
sina åtgärder?
”Ni förväntar, att det skall bli
svårigheter i detta land i framtiden, om dessa grundsatser tillämpas. Jag tror,
att de skall komma till Er, om Ni bibehåller Er nuvarande inställning. Den
dumdristige person, som fortfar att stå på järnvägsspåret, kan gärna vänta sig
svårigheter, när han hör mullrandet från det kommande loket. Om han vill läsa
tidens tecken i den skriande signalpipan och i den glänsande lyktan, kan han
förändra sin ställning och undvika faran; men om han inte vill låta sig påverkas
av dessa, skall hans dystraste aningar om svårigheter förverkligas, när
snälltåget träffar honom. Likaså kan Ni, min vän, om Ni på grund av fördom
eller ett opånyttfött hjärtas fiendskap har beslutat, att stå emot denna
nations framgång i att uppfylla sin bestämmelse såsom ett verktyg i det
gudomliga verket att pånyttföda det mänskliga samhället, med rätta vänta Er
elände. Det skall säkert komma till Er.” – Kyrkoherde W. T. McConnel, en
ledande nationalreformator, i ett öppet brev till redaktören för American Sentinel, infört i tidningen Christian Nation, den 14. December,
1887.
16. Har inte staten rättighet,
att inskärpa Söndagshållande såsom en medborgerlig plikt?
Nej; emedan Söndagen helt och
hållet är en religiös instiftelse, och den borgerliga makten har ingenting att
beställa eller göra med religiösa plikter.
17. Vilken makt har infört
Söndagshållandet?
Kyrkan.
18. Varför blev forntidens
Söndagslagar instiftade?
Emedan kyrkan fordrade dem. Se
Neander, Band 2, s. 300. [August Neanders Church
History. Min anm.]
19. Varför skall sådana lagar nu
bli införda?
Blott för att tillfredsställa
kyrkans krav.
20. Vad säger Kristus om vår
skyldighet mot staten?
”’Ge då kejsaren
det som tillhör kejsaren, och Gud det som tillhör Gud.’”
Matteusevangeliet 22:21. Kyrkan är icke kejsaren, ej heller är den Gud. Den har
alltså ingen jordisk rättighet, att fordra Söndagens helighållande av oss. Gud
har inrättat Sabbaten, och den bör vi hålla, för att utföra Frälsarens
befallning.
21. Söndagshållandet har
uppkommit i och med den romerska makten (vilddjuret), och påvedömets anhängare
gör anspråk på den såsom det utmärkande draget för sin makt och myndighet. Om
nationalreformatorerna lyckas att skaffa fram en lag, som skall tvinga alla
till att hålla den dagen, vilken makt kommer de då att lyda och tillbe?
”Vet ni inte att
om ni gör er till slavar under någon och lyder honom, då är ni hans slavar och
det är honom ni lyder,”. Romarbrevet 6:16.
22. Kommer alla att underkasta
sig detta?
”Och jag såg
liksom ett glashav blandat med eld, och på glashavet såg jag dem stå som hade
vunnit seger över vilddjuret och dess bild och dess namns tal. De har Guds
harpor i händerna”. Uppenbarelseboken 15:2.
23. Vilken sång kommer de att
sjunga?
”[O]ch sjunger
Moses, Guds tjänares, sång och sången till Lammet:”. Vers 3.
24. Vad var Moses sång?
En sång om frälsning från
förtryck. Andra Mosebokens femtonde kapitel.
Anm.: ”Intet kan vara mera
tydligt, än att de lyckliga själar, som här omtalas, har trott och hörsammat
den tredje ängelns budskap; ty det heter, att de har vunnit seger över
vilddjuret och över dess bild och över dess namns tal, därför får de stå på
glashavet med Guds harpor i sina händer och sjunga Moses, Guds tjänares, sång
och Lammets sång, sedan Guds domar uppenbarats på jorden.
Om man kunde tänka sig, att en
krigshär på jorden skulle dra in i en stad och med sång och musik jubla över
den härliga seger den vunnit; men man sedan skulle fråga någon i den, vilken
den kämpa emot, skulle man då få till svar, att det visste han inte? Nej, så
dåraktiga har människorna aldrig varit. Men hur mycket mindre kunde man då
tänka sig något sådant äga rum i himmelen? Ty låt oss för ett ögonblick
föreställa oss, att vi såge dessa lyckliga själar stå inför Guds tron, och vi
hörde deras hänförande segersånger och harpospel, och vi skulle gå till någon
av dem och fråga: Vad är det för ett vilddjur, över vilket Ni har vunnit seger
och han då skulle svara oss: Det vet jag ej, jag har inte undersökt den saken
och känner därför inte till svaret. Hur förvånade skulle vi då inte bli!
Åter ger de himmelska salarna
genljud av de frälstas härliga sånger, åter ljuder musiken till Guds pris, och
varenda själ uppfylls av himmelsk fröjd. Det blir ett ögonblicks uppehåll, och
vi frågar en annan av dessa själar: Vad var det för en bild, som Ni kämpade
emot och vann seger över? Han svarar då: Jag förstår inte, vad Du menar. Jag
vet, att jag en gång blev ett Guds barn, och det är mig nog; vad mer kunde jag
få? Jag har inte gjort mig besvär, att undersöka sådana hemligheter. Det måste
förmodligen vara något i det Gamla Testamentet, och det brukade inte våra
predikanter läsa något i. Om det vore möjligt, att vi kunde få höra ett sådant
svar, skulle vi då inte i högsta grad förundra oss över, att förnuftiga, saliga
människor kunde sjunga i himmelen inför Guds tron om någonting, som de varken
förstode eller någonsin hört talas om?
Än en gång brusar tonerna från de
saligas sånger och musik genom himmelens praktfulla tempelvalv. De sjunger, att
de har vunnit seger över vilddjurets märke och över dess namns tal. De prisar
Gud för, att Hans rättfärdiga dom har kommit över dem, som inte velat akta på
Herrens allvarsamma varningar, medan de hörde nådens sista budskap, utan i
stället tillbad vilddjuret och dess bild samt lät sig ges ett märke på sin
högra hand eller på sina pannor. Allas ansikten lyser av himmelsk glädje, och
alla tungor jublar av gudomlig fröjd. Från allas ögon strålar frid och kärlek,
och de tar av sig sina kronor och tillber med ödmjukhet inför Guds tron. Då
dristar vi oss till, att fråga än en gång, i avsikt att få någon upplysning om
denna underbara segersång och vänder oss därför till en, som förekommer eller
tycks oss mer uppriktig än de övriga, och spörjer, om icke han möjligtvis kunde
meddela oss, vad det vilddjurets märke var, som de vann seger över.
Tänk, om han i likhet med de
föregående skulle svara oss: Käre vän, jag vet inte, vad Du talar om. Du måste
visst vara någon av de dåraktiga människor, som tar sig för att läsa och
förklara profetiorna och inbillar sig, att de därigenom skall få ljus från Gud.
Men så dåraktiga har vi aldrig varit. Vår predikant har aldrig talat om sådana
ting, som över huvud taget inte har med salighetsläran att skaffa. Det är
endast sekterna och kättarna, som befattar sig med sådana ting. Nej, vi har
blivit frälsta på grund av vårt medlemskap i en rättroende kyrka och en gång
utan vår kunskap och vilja av en verkligt invigd präst, som var lagligt
tillsatt och avlönad av regeringen, blivit pånyttfödda och har från den tiden och
intill vår saliga död uppehållit vårt andliga liv, genom att åtnjuta altarets
sakrament.
Sådana dåraktiga scener kan inte
äga rum på jorden och än mindre i himmelen. Bort med sådana religionssystem,
som sätter Guds ord i skuggan och upphöjer människan i stället för Gud och Hans
dyra och levande ord!” – Jesu Profetior,
av J. G. Matteson, sid. 280-282.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.