Bibelläsningar för Familjekretsen
53. Den förste Ängelns Budskap
1. Har Gud bestämt en dag för
dom?
”Ty han har
fastställt en dag då han skall döma världen med rättfärdighet”.
Apostlagärningarna 17:31.
2. För vilka har Han uppenbarat
denna händelse?
”Ty Herren, HERREN
gör ingenting utan att ha uppenbarat sin
hemlighet för sina tjänare profeterna.” Amos 3:7.
3. Var finner vi kungörelsen eller
tillkännagivandet om domen?
I Uppenbarelseboken 14:7: ”Han sade med hög röst: ’Frukta Gud och ge honom äran, ty stunden för hans dom har kommit.”
4. Vad predikar den ängel, som
kungör detta?
”Och jag såg en
annan ängel flyga högst uppe på himlen. Han hade ett evigt evangelium att förkunna för dem som bor på jorden, för
alla folk och stammar och språk och folkslag.” Vers 6.
Anm.: Ängel kommer från ett ord, som betyder budbärare eller sändebud.
Det brukas understundom om tjänstgörande andar, som Gud sänder med ett budskap
till människorna; understundom används det om människor, vilka är Guds
sändebud.
Enär evangeliets predikande är
anförtrott åt människor, som Gud har utvalt (Galaterbrevet 2:7; Andra
Korintierbrevet 5:18-20), kan vi anta, att denne ängel föreställer människor,
vilka sänds ut med detta budskap.
5. Vad följer efter denne ängel,
innan hans verk är avslutat?
”Ännu en annan ängel följde efter, och han
sade: ’Fallet, fallet är det stora Babylon, som har gett alla folk att dricka
av sin otukts vredesvin.’ En annan ängel, den tredje, följde dem och sade med stark röst: ’Den
som tillber vilddjuret och dess bild och tar dess märke på sin panna eller sin
hand, han skall själv få dricka av Guds vredes vin,”.
Uppenbarelseboken 14:8-10.
6. Vad blir följden av dessa tre
budskaps förenade verksamhet?
”Och en annan
ängel kom ut från templet och ropade med hög röst till honom som satt på
molnet: ’Räck ut din skära och skörda!
Skördetiden har kommit, ty jordens gröda är mogen.’” Vers 15; se
även Matteusevangeliet 13:39.
7. Vilken händelse inträffar i
förbindelse med skörden?
”Och jag såg,
och se: ett vitt moln, och på molnet satt
en som liknade Människosonen. På sitt huvud hade han en krona av guld och i
sin hand en skarp skära.” Uppenbarelseboken 14:14. De sanningar, vilka
förkunnas genom dessa tre budskap, avslutas med Herrens andra uppenbarelse och
världens ände. Det är alltså klart, att alla dessa budskap måste förkunnas för
ett och samma släkte, och detta släkte måste vara det sista släktet, som lever
vid nådatidens avslutande eller utgång.
8. Hur såg den ängel ut, som
omtalas i Uppenbarelsebokens tionde kapitel?
”Och jag såg en
annan väldig ängel komma ner från himlen klädd i ett moln och med regnbågen
över sitt huvud. Hans ansikte var som solen och hans ben som pelare av eld.”
Uppenbarelseboken 10:1.
9. Vad höll han i sin hand?
”I handen hade
han en liten bokrulle som var öppnad.” Vers 2.
10. Och vad gjorde denne ängel?
”Han satte sin
högra fot på havet och sin vänstra på jorden och ropade med hög röst, som när ett lejon
ryter.” Verserna 2, 3.
11. Vilket budskap hade han att
förkunna?
”Och ängeln som
jag hade sett stå på havet och på jorden lyfte sin högra hand mot himlen och svor vid honom som lever i evigheternas evigheter och som
har skapat himlen och vad som finns i den och jorden och vad som finns på den
och havet och vad som finns i det: ’Tiden
är ute.” Verserna 5, 6.
12. Det sägs om den bok eller
bokrulle, som han hade i sin hand, och ur vilken han förkunnade sitt budskap om
tid, att den var ”öppnad”. När skulle Bibelns enda förseglade bok, som talar om bestämd tid, öppnas?
”Men du, Daniel,
göm dessa ord och försegla denna skrift till ändens tid. Många skall forska i den och kunskapen skall bli stor.’”
Danielsboken 12:4. Ett sådant budskap kunde alltså ej ha förkunnats till
världen före ändens tid; ty när det förkunnas, är den lilla boken öppen och i
händerna på dem, som representeras av ängeln.
13. Vad säger profeten Daniel om
domen?
”Medan jag såg
på djuret sattes troner fram, och den Gamle av dagar satte sig ner.… Tusen
gånger tusen tjänade honom och tio tusen gånger tio tusen stod inför honom. Han satte sig ner för att döma och böcker
öppnades.” Danielsboken 7:9, 10.
14. Vad såg Daniel det lilla
hornet (den romerska kyrkan) göra, sedan domen hade börjat?
”Sedan fortsatte
jag att se, för de skrytsamma ords skull som hornet talade.” Vers 11.
15. När sade ängeln, att domen –
som kallas för helgedomens rening (se läsningarna om försoningen, nr. 28 och
29) – skulle ta sin början?
”Då svarade han
mig: ’Tvåtusentrehundra kvällar och
morgnar, sedan skall helgedomen renas och återställas.’”
Danielsboken 8:14.
Anm.: Det torde vara på sin plats
att här omtala, att sedan de 2 300 dagarna slutade, år 1844, har den
Romersk-katolska Kyrkan uttalat några av sina mest hädiska ord. År 1870 blev
lärosatsen om påvens ofelbarhet fastställd av Pius IX. Det är även en märkvärdig
uppfyllelse av profetian, att strax före denna profetiska tidsperiods slut,
förkunnades den förste ängelns budskap (Uppenbarelseboken 14:6, 7) i åtskilliga
delar av världen av män, vilka predikade, att stunden för Guds dom hade kommit.
Lägg märke till, att det står om ängeln i Uppenbarelseboken 10:2, att han satte
den ena foten på havet och den andra på jorden. Som en uppfyllelse härav
förkunnade Joseph Wolff i Asien, Irving i England och Miller i Amerika tillika
med hundratals medhjälpare mellan åren 1834 och 1844 budskapet om, att stunden
för domen hade kommit.
En engelsk skribent, Mourant
Block, anmärker härom: ”Det är inte endast i Stor-Britannien, som Frälsarens snara
återkomst förväntas och varningens röst höjs, utan även i Amerika, Indien och
Europa. I Amerika finns omkring tre hundra predikanter, som alltså förkunnar
’detta evangelium om riket’; medan i detta land höjs samma rop av omkring sju
hundra.” – Advent Tracts, Band 2, s.
135.
I The Voice of the Church (Kyrkans Röst) skriver D. T. Taylor som
följer angående utbredandet av tron på Kristi snara återkomst. ”I Würtemberg
finns en koloni av flera hundra kristna, som väntar på Kristi snara
uppenbarelse; en annan koloni med samma tro finns på Kaspiska Havets stränder.
Molinister, ett stort antal oliktänkande från Rysk-grekiska Kyrkan, vilka är
bosatta utefter Östersjöns stränder – ett högst gudfruktigt folk, om vilket
sägs, att det tar Bibeln allena för sin trosregel – utmärks genom sin väntan på
Kristi snara och synliga uppenbarelse, för att regera på jorden. I Ryssland är
läran om Kristi andra tillkommelse och regering förkunnad i någon mån, och en
stor del av det ringare folket anammar budskapet. I Tyskland har detta budskap
åstadkommit en stor rörelse, i synnerhet i den södra delen ibland herrnhutare.
I Norge har tavlor och böcker, avhandlande Kristi andra ankomst, spritts vida
omkring, och läran har omfattats av många. Ibland tartarerna i Tartariet råder väntan
på Kristi tillkommelse vid denna tid. Böcker och skrifter, som avhandlar denna
lära, har sänts från England och Amerika till Holland, Tyskland, Indien,
Irland, Konstantinopel, Rom och nästan alla missionsstationer på jorden. På de
turkiska öarna har den blivit antagen av wesleyanerna. Herr Fox, en skotsk
missionär, som blivit utsänd till Telugu-folket, trodde på Kristi snara
ankomst. Herr James MacGregor Bertram, en skotsk missionär av baptisternas vid
St. Helena övertygelse, har i betydande omfattning förkunnat detta budskap på
denna ö, och många har anammat hans lära. Han har även förkunnat detta budskap
vid missionsstationerna i Södra Afrika. David N. Lord omtalar, att många av de
missionärer, som har utgått från Stor-Britannien för att förkunna evangelium
till hedningarna och som nu verkar i Asien och Afrika, har antagit läran om
Kristi andra ankomst. Joseph Wolff, teol. dok., förkunnade Kristi snara
ankomst, enligt sina anteckningar, mellan åren 1821 och 1845, till folket i
Palestina, Egypten; på landsträckorna vid Röda Havet; i Mesopotamien, Bremien,
Persien, Georgien, Turkiet, Grekland, Arabien, Buchara, Afghanistan, Kashmir,
Ost-Indien, Tibet, Holland, Skottland och Irland; i Konstantinopel, Jerusalem,
St. Helena; och även ombord på fartyg på Medelhavet samt i staden New York
ibland alla samhällsklasser. Han försäkrar, att han har predikat ibland judar,
turkar, muhammedaner, parser, hinduer, kaldéer, syrier, sabiner; för paschor,
schejker, schaher, konungen av Organtsh och Bohara, drottningen av Grekland,
m.fl. Om denne missionärs utomordentligt vidsträckta verksamhet säger The Investigator: ”Det finns måhända
ingen person, som så vidsträckt förkunnat läran om Kristi andra ankomst, som
denne världsberyktade missionär. Varthelst han färdas, förkunnar han Messias’
förestående uppenbarelse i härlighet.”
16. Vad gjorde Johannes med den
lilla bokrullen, som ängeln gav honom? Och vilken inverkan hade den på honom?
”Jag tog den
lilla bokrullen ur ängelns hand och åt
upp den, och i min mun var den söt som honung. Men när jag hade ätit upp
den, kände jag en svidande smärta i min
mage.” Uppenbarelseboken 10:10.
17. Vad betecknas därmed, att han
åt upp bokrullen?
”Han sade till
mig: ’Du människobarn, ät vad du ser framför dig! Ät upp denna rulle och gå och TALA till Israels hus.’” Hesekiel 3:1. Att äta eller, så att
säga, uppfylla sig med rullens innehåll måste beteckna, att man betraktar och
förstår dess innehåll. Johannes, som här föreställer Herrens sändebud i detta
viktiga budskap, åt (uppslukade) bokrullen. Denna var till en början behaglig
att betrakta, men blev sedan bitter, då deras förhoppningar slog fel, i det att
tiden gick, utan att Herren kom, såsom de hade väntat.
18. Blev inte Kristi lärjungar
besvikna i sina förhoppningar angående Kristi verk vid Hans första ankomst?
”När de nu var
samlade frågade de honom: ’Herre, är
tiden nu inne för dig att återupprätta riket åt Israel?’”
Apostlagärningarna 1:6. Se även Lukasevangeliet 24:19-21.
Anm.: Att Kristi lärjungar blev
besvikna, bevisar inte, att Hans mission var falsk. Då Han tågade in i
Jerusalem under höga Hosiannarop, fröjdade lärjungarna sig, emedan de trodde,
att Han då skulle inta Davids tron och inleda Sin regering. Fariséerna ville,
att Han skulle bestraffa Sina lärjungar, men Han svarade dem: ”’Jag säger er att om de tiger, kommer stenarna att ropa.’”
Lukasevangeliet 19:40. Och varför gav Han detta svar vid det tillfället? –
Eftersom de profetior, vilka hade avseende på Hans jordiska regering, hade
förutsagt, att Han skulle dra in i Jerusalem (Sakarja 9:9), och detta måste
uppfyllas, även om stenarna skulle utropa det. Herren tillät alltså Sina
lärjungar att bli besvikna angående denna händelse, men trots det uppfyllde de
profetian. Då israeliterna drog ut ur Egypten, trodde de, att det skulle ta
endast några dagar för dem att hinna fram till det utlovade landet. De blev
även besvikna i sina förhoppningar; men detta strider dock ej mot det faktum,
att Mose var kallad av Gud och att israeliternas uttåg ur Egypten var i
överensstämmelse med Guds plan. I varje stort verk, som Gud har låtit utföra
ibland människors barn, har Han tillåtit Sitt folk att bli besviket, för att
göra deras tro beprövad. Detta var fallet med Elia, Jona, m.fl., och så var det
även år 1844. Gud tillät Sitt folk att missuppfatta, vad profetian åsyftade.
Och sålunda blev dess tro satt på prov. Besvikelsen berodde inte på något
misstag beträffande början eller slutet på de 2 300 dagarna, utan de
missförstod den händelse, som skulle inträffa vid slutet av denna tidsperiod.
De antog, att helgedomens rening betecknade, att jorden skulle avbrännas med
eld vid Kristi andra ankomst.
19. Vad sade Herren skulle
uträttas, sedan det första budskapet börjat att förkunnas?
”Då sade han
till mig: Du måste åter profetera över
många folk och folkslag och tungomål och kungar.’” Uppenbarelseboken
10:11, Reformations-Bibeln.
20. Vilket budskap skulle följa
strax efter domens kungörelse?
Ӏnnu en annan
ängel följde efter, och han sade: ’Fallet, fallet är det stora Babylon, som har
gett alla folk att dricka av sin otukts vredesvin.’” Uppenbarelseboken
14:8. För en förklaring av detta budskap, se den följande läsningen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.