Är Du lycklig som
Ateist?
Avsnitt 3: Ateismens
Oförnuft
”…
Ateister har en materialistisk filosofi som delas av de kristna. Den bärande
doktrinen i vår religion är att Gud har blivit kött, dvs materia, i Jesus
Kristus. Den kristne Guden är sålunda inte en idé utan en person. Kristendomen
är inte bara själarnas frälsning utan kroppens helade återuppståndelse.
Men
vi stannar inte vid materialismen. Materialistiska ateister är ensidiga: de vet
inget om Guds ledning, om kärlekens eviga ande och sanningen som härskar i
denna världen.
Har
någon någonsin sett ett mynt med bara en sida? Eller elektricitet med bara en
pol? Kristendomen omfattar andens lika väl som materiens värld. Ateismen är
ensidig, därför är den falsk.
En
dåre sändes att köpa vetemjöl och salt. Han tog med sig en burk att bära det i.
Man bad honom att inte blanda de båda ingredienserna utan ha dem åtskilda.
Sedan butiksägaren hade fyllt burken med vetemjöl, erinrade sig dåren de instruktioner
han fått, vände upp och ner på burken och bad att saltet skulle hällas ovanpå
botten. Därmed försvann ju vetemjölet, men saltet var kvar. Han bar det till
sin förman, som frågade: ’Var är mjölet?’ Dåren vände på burken, varpå saltet
försvann.
Ateister
beter sig ibland som denne dåraktige man. De framför allvarligt syftande och
nyttig kritik mot religionen. De har saltet. Men mister de inte därmed också
vetemjölet? Förkastar de inte argument för religionen som också bär i sak? Och
måste de till sist inte också hälla ut ateismens salt i stunder av djup kris?
Det är den äkta kristendomens tolthet [stolthet?] att ha både saltet och
vetemjölet. Dess filosofi är vad Solovjev kallat ’theomaterialism’, som
innefattar både materia och theos (grekiska för Gud), dess skapare.
Kristendomen är i själva verket så säker på den sanning den besitter att den är
öppen för all kritik, ja, t o m välkomnar sådan kritik som bara gör den ännu
säkrare på dess inneboende sanning.
Tron
lever av ett ständigt förkastande av misstag och ett ständigt accepterande av
inspiration varifrån nya sanningar vaskats fram genom experiment och
erfarenheter.
…
För ateister är ateismen självklar. Men varför behöver de då propagera för det
uppenbara, det självklara? De kristna anser inte att kristendomen är ett lika
självklart faktum som att två gånger två är fyra. Om det vore så, skulle det
inte finnas några ateister. Vi finner somliga attityder hos våra opponenter
förnuftiga. Det finns utrymme för vår förståelse för dessa. Ateismen har
emellertid bara ateismen och förnekar religionen dess rättighet att existera.
Därför är inte ateismen som helhet förnuftig.
…
Låt nu ateisterna tillsammans med oss söka finna ut vad som kan vara förnuftigt
i religionen. Kanske vi skulle kunna komma till en gemensam ståndpunkt.” Samma,
sid. 20-23.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.