Är Du lycklig som
Ateist?
Avsnitt 6: Det är
svårt att vara Ateist
”…
Vi känner också sympati och förståelse med de bördor som känns tunga för en
ateist. Att vara ateist måste vara mycket svårare än att vara religiös.
Ateister har en mycket sträng tro. De förebrår oss att tro utan bevis för vår
tro. Vi skall senare i denna bok framlägga våra bevis. Men vem kan någonsin
bevisa ateismens häpnadsväckande dogmer?
Dess
första dogm eller trossats lyder: ’I evigheter har det funnits materia i
ständig rörelse som har skapat liv.’
Hur
vet ateisterna det? Den kände astronomen Fred Hoyle framlägger bevis på
motsatsen. I sin bok Nature of the Universe skriver han:
Om
skapelseakten inte godtas, måste universums materia och substans vara gränslöst
gammal. Men av praktiska skäl är det omöjligt. Ty om det förhöll sig så, skulle
det inte kunna finnas något väte kvar i universum. Som jag tror att jag visade
när jag talade om stjärnornas inre, förvandlas väte oavbrutet till helium genom
hela universum, och denna förvandling är en ensidig process, vilket innebär att
väte inte kan framställas i några nämnvärda kvantiteter genom andra elements
förstörelse. Hur kommer det sig då att universum består nästan uteslutande av
väte? Om materian var gränslöst gammal, skulle detta vara helt omöjligt. Så vi
ser att universum, sådant det nu är, inte kan friställas från skapelseakten.
Vi
vet också att enligt termodynamikens andra lag blir en del energi mindre
tillgänglig i universums alla iakttagbara fysiska processer. Universum förtärs.
Därför måste den [det] ha haft en början.
Bibeln
talar vetenskapligt när den säger: ’De ting som ses är tillfälliga.’
Vilka
bevis har ateisterna för motsatsen? Vad får dem att tro att materia existerat
för evigt? Vilka bevis finns att materia alltid har varit i rörelse? Som ateist
måste du i varje fall tro det, och tro på det bergfast. Det är svårt att tro
att det inte finns någon Gud, ingen älskande Fader, inget ändamål i tingen,
inget hopp för vårt liv som snart går till ända och slocknar.
Är
allt en slump sammanfogat av elementarpartiklar? …
Människorna
är sällan ateister i tider av stora omvälvningar och djup kris, i stunder av
kärlekens extas eller i hänförelse inför det sköna. Få är de ateister som
ställer sig helt avvisande till Gud vid sin dödsbädd. Somliga fortsätter
visserligen att spela sin roll ända till slutet; de skulle inte kunna förmå sig
att bekänna ens i livets sista skälvande minut, eftersom de är så anfäktade av
tvivel. Men så snart en väl skickad religiös personlighet är nära dödsbädden
hos en tvivlare, lyckas han nästan alltid få honom att omvända sig.
En
omskakande kris i livet kan också rubba en ateist i hans övertygelse.
Mao
var inbiten ateist. Men 1836 [1936, väl?], då han var medlem av det kinesiska
kommunistpartiets centralkommitté, blev han svårt sjuk och bad att bli döpt. En
tillkallad nunna döpte honom. När Maos dåvarande hustru sköts av Chiang
Kai-sheks nationalistkinesiska trupper, skrev han en religiös dikt ’De
odödliga’. I en intervju med den engelska [engelske] journalisten Edgar Snow år
1971 yttrade Mao: ’Snart kommer jag att stå inför Gud’.
Sådana
här händelser är mycket lärorika. Varje brobyggnadsingenjör inser att en bro
inte håller måttet, bara för att en katt kan ta sig över den. Ett tungt lastat
tåg måste också kunna passera över bron. Först då visar bron att den duger. Vi
kan inte anse att den ateistiska doktrinen är hållbar när den endast tycks duga
då människor inte utsätts för påfrestningar.
Zinovjev,
president i Kommunistiska Internationalen (1919-1926), avrättades av Stalin
under massutrensningarna 1936. Hans sista ord löd: ’Lyssna Israel, det finns en
Gud: vår Gud.’ Jagoda, Lenins gamle bolsjevikkumpan och sedermera chef för
Stalins fruktade hemliga polis GPU (1934-1936), avrättades också av Stalin, som
”trotskist” 1938. Han sade, sedan han fängslats: ’Det måste finnas en Gud,
eftersom mina synder har nått mig.’ Jaroslavskij, president i De gudlösas
förbund i Sovjetunionen på 30-talet, bad på sin dödsbädd själve Stalin: ’Bränn
alla mina böcker! Se, han är här! Han väntade på mig! Bränn alla mina böcker!’
När
jag suttit i kommunistiska fängelser tillsammans med fängslade kommunister,
angivna av sina egna ideologiska fränder och partikamrater, har jag upplevt
liknande händelser.
…
Kommunisternas sanna inställning till kristendomen och till hela kristenheten
framgår klart och osminkat av Ateismens handbok. Det är inte fråga om vänskap
eller försoning, utan om fiendskap, oförsonlig kamp, strid.” Samma, sid. 40-42.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.