Är Du lycklig som
Ateist?
Avsnitt 5: Vilka
är våra Motståndare?
…
De människor som lever i harmoni med naturen är troende. Ateismen började som
ett fenomen i den artificiella eller förkonstlade sammangyttring som är
stadslivet där de mänskliga sinnena som en reflex av miljön också blev
artificiella, förkonstlade.
Hur
skulle det vara om vi började lyssna på tystnaden och lärde oss att iaktta och
samtidigt försjunka i naturens egna fenomen: att inte bara se utan även inåt
lyssna till dalande snöflingor en vintermorgon, till prunkande blommor som brer
ut sig i ängar och hagar om våren och sommaren? Då kanske vi också skulle kunna
fatta, låt vara på ett intuitivt och icke förståndsmässigt sätt, den djupare
innebörden i det underbara arrangemang som elementarpartiklarna beskriver i
atomen.
Hur
kommer det sig som Heisenberg och Schrödinger visade i kvantmekaniken att
elektronerna inte rör sig i en fixerad, bestämd bana, utan ibland mycket nära
atomkärnan och ibland mycket långt borta från den? Och hur kommer det sig att
dessa elektroner, som är så svindlande små att vi knappt kan föreställa oss
dem, än mindre se dem med våra synorgan, roterar i sin bana med den svindlande
hastigheten av 21 800 km/sek?
Har
du någonsin hört talas om en maskin med åttio miljoner biljoner elektroniska
celler? En av dessa delar, som väger cirka 1,3 kg, är en mekanism som består av
tio miljarder celler, som driver, mottar, samlar och överför energi. Den
underbara maskinen är din kropp, och den nyss nämnda delmaskinen är din hjärna.
Vi är stolta, ja, övermodiga över att i vår tid ha konstruerat ”fantastiska”
maskiner, t ex bilar, flygmaskiner och t o m rymdfarkoster. Men faktum är att
vi inte lyckats skapa en tillnärmelsevis lika sinnrik maskin som vår egen
kropp. Den mest sofistikerade dator är endast något mycket klumpigt vid sidan
av den mänskliga hjärnan. Ja, datorn kan inte tänka eller reflektera, endast
programmeras av den mänskliga hjärnan. Datorn är sålunda inte bara klumpig utan
ofullgången i jämförelse med den mänskliga hjärnan.
Hur
kommer det sig att de kemiska förändringarna i hjärnans nervceller kan
frambringa tankar som växlar från den ena stunden till den andra? Hur kommer
det sig att en man som utandas giftiga [giftig] koldioxid kan ge uttryck för
kärlek eller t.o.m. det eviga livets budskap?
Hur
kommer det sig att när du vill utföra en ond handling, det plötsligt dyker upp
en osynlig kraft som hejdar dig och får dig att ta ditt förnuft till fånga?
Vems är denna osynliga kraft som leder dig till besinning? Även om samvetets
röst inte är stark nog för att få dig att avstå från orätta avsikter, gör sig
samvetet ändå påmint i form av ånger.
Vem
är du som frågar om den yttersta verkligheten, om verklighetens förborgade
avsikter och djupaste innebörd? Tänk om denna verklighet skulle svara:
’Eftersom du i ditt högmod själv vill göra dig till åklagare och domare, en
högsta auktoritet, bör du först överväga vem du själv är, inte sant?’ Kan du
verkligen svara på de oräkneliga frågor som berör verkligheten? Vetenskapens utveckling
har inte ökat våra kunskaper om fakta så mycket som den har ökat antalet frågor
som vi måste finna svar på.
…
Till vem skall då verkligheten tala? Om du bara erkänner förnuftet i dess
påtagliga begränsning, befinner du dig i svårigheter. Ändå är enligt den
materialistiska doktrinen förnuftet den enda motor som driver den mänskliga
hjärnan. Elefantens hjärna är annorlunda konstruerad. Den tänker eller
reflekterar inte utan befaller instinktmässigt. Ändå insisterar materialisten
på att både människans och elefantens hjärna är resultat av ”utvecklingen”,
alltså den slumpmässiga anhopningen av atomer under en ändlös följd av år utan
att någon intelligent skapare haft ett enda finger med i spelet.
…
Einsteins tänkande förutsatte något bortom förnuftet.
Ateismen
vilar också på tro. Också ateismen går bortom förnuftets gränser. Ateister
utgår från känslan att det är värt att ägna ett liv åt att förneka det som inte
existerar. Nietzsche … var hederlig nog att erkänna detta. Han skrev: ’Också
vi, dagens kunskapsdyrkare, vi, som är gudlösa och antimetafysiker, hämtar
också vår eld från en flamma som en tusenårig tro har gjort till ett
hemtrevligt ljus: den kristna tro, som också var Platons tro, att Gud är
sanningen, att sanningen är gudomlig.’ Nietzsche beklagade detta, men han ansåg
sig själv vara ’fortfarande smittad av giftet’.
Lenin
säger i sin Filosofiska skrivövningar att materien har förmåga till
självreflexion. Materien reflekterar sig själv i tänkandet. Men i vems
tänkande? I en persons tänkande. Men om vad vi än tänker är en reflexion eller
återspegling av verkligheten och om alla våra tankar är så starkt personliga,
måste den sanning som tankarna återspeglar vara en person som vi mer eller
mindre klart kan fatta. Jesus sade att sanningen är en person, han själv.”
Samma, sid. 29-31, 35.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.