Sektion 1
Arvet från Fäderna
6. Så skall Du läsa Bibeln
Folk hyser
märkliga tankar om, att läsa Bibeln. Några behandlar den, som om den skulle
vara ett trollspö. Den slår upp den på måfå och läser första, bästa text, som
blicken faller på och är därmed säkra på, att de på så vis har fått ett
personligt budskap från Gud.
Andra
behandlar den, som om den skulle vara ett andligt smörgåsbord. De tar en text här
och en text där och försöker, att skapa en måltid av dem.
Så har vi åter
andra, pliktkänsliga personer, som tror sig behöva börja från början och läsa
varje ord i dess sammanhang från Första Moseboken till slutet på
Uppenbarelseboken.
Inget av
dessa tillvägagångssätt kan sägas vara särskilt bra.
Visst är
det riktigt, att en tillfällig läsning av vissa Skriftställen har varit till
stor välsignelse och uppmuntran för en själ i nöd. Men det är inte ett tillvägagångssätt,
som kan anbefallas till dem, som verkligen vill sätta sig in i de spörsmål
Bibeln behandlar.
Att läsa en
känd och kär berättelse här och där i Bibeln, är förstås betydligt bättre, än
att inte läsa i den alls. Dock är detta en något ytlig metod. Den så kallade
herdepsalmen, psalm 23, är full av tröst och uppmuntran. Jesajas beskrivning av
den Messias, som skulle komma, i Jesajabokens femtiotredje kapitel, är vacker
och sund. Jesu tröstrika ord till lärjungarna, då Han skulle lämna dem, i
Johannesevangeliets fjortonde kapitel, är till hjälp också för oss i dag. Och
Paulus’ betraktelser över kärleken i Första Korintierbrevets trettonde kapitel är
en oförliknelig litterär pärla. Men att läsa dessa texter om och om igen, är
inte nog. Då får vi ej tag om Guds egentliga avsikt med denna vidunderliga bok.
Det skulle vara ungefär som att bo i en vacker trädgård och aldrig bry sig om,
att titta bortom staketet på det vackra landskapet utanför med blomsterprydda ängar
och trädgårdar, med skog och fjäll. En detalj må vara vacker, men för att få
fullt utbyte av den, måste vi se den i dess rätta sammanhang.
Vad gäller,
att inleda med Första Moseboken och läsa hela Bibeln fortlöpande igenom, gör många
goda kristna det. De gör det antingen som en from handling, eller för att få en
översikt över hela boken. För den, som redan är väl bekant med Bibeln, kan detta
anbefallas, men den ovane läsaren bör vara litet mindre äregirig. Det är alltför
många, som under detta försök väl kommer igenom Första och Andra Moseboken, för
att sedan köra fast i Tredje eller Femte. Och även om de klarar av, att arbeta
sig igenom dessa något tunga böcker, ger de nästan säkert upp, när de kommer
till böcker som Hesekiel och Daniel, eller de mindre profeterna.
Här är några
förslag, som kan vara till hjälp, för att få större utbyte av läsningen och för
att upptäcka, vilken vacker och vidunderlig bok Bibeln verkligen är.
1. Börja
med en av de enklare böckerna, till exempel Markusevangeliet. Det tar inte lång
tid att läsa det. Det är gjort på en timmes tid.
Denna bok är
den tidigaste berättelsen om Jesu liv och död. Den är skriven av Johannes
Markus och bygger på berättelser han fått höra från dem, som hade sett och
upplevt det hela. Att han så ofta nämner Petrus, tycks tyda på, att han fick
mycket, om inte hela, stoffet av Petrus själv, och det gör ju inte den här
boken mindre intressant.
Markusevangeliet
är fullt av handling, och Du kommer att finna det väldigt lättläst. Det kommer
att göra Dig bekant med både viktiga delar av Nya Testamentet och själva
grundvalen för den kristna tron.
2. Läs så
Matteusevangeliet. Den här boken skrevs något senare och innehåller nästan allt
vi finner i Markusevangeliet. Men här finner vi också mycket nytt, särskilt vad
gäller Jesu lära. Matteus berättar nämligen utförligt om sex tal, som Jesus höll.
Det första och mest kända är Bergspredikan. I den finner vi bland annat
saligprisningarna, den gyllene regeln och Fader Vår.
I det andra
talet förklarar Han, hur evangeliet bör förklaras. Vi finner talet i det tionde
kapitlet. I det tredje, som finns i det trettonde kapitlet, behandlar Han i en
räcka liknelser det kristna rikets tillväxt. Det fjärde talet finner vi i det
artonde kapitlet, och Han talar där om ödmjukhet och förlåtelse.
Det femte
talet, som vi finner i det tjugotredje kapitlet, är en tillrättavisning av
fariséerna för deras hyckleri. Det sjätte är en profetia om Jerusalems Förstöring
och världens slut, och det finner vi i det tjugofjärde och tjugofemte kapitlet.
Dessa sex
tal ger Dig en klarare bild av det budskap Jesus hade till Sin tids människor.
3. Läs
sedan Lukasevangeliet. Han har kallats för den förste kyrkohistorikern. Han är
nämligen väldigt noga med viktiga detaljer, som år och namn på den romerske
kejsare, som härskade, då Johannes Döparen förkunnade sitt budskap. Vi finner
detta i det tredje kapitlet.
Lukas’
tydliga intresse för medicinska frågor och hans stora medkänsla för de
olyckliga i samhället är nog orsak till, att han som den ende av evangelisterna
tar med liknelserna om den barmhärtige samariten, den förlorade sonen samt den
rike mannen och Lasarus.
När Du har läst
igenom Lukasevangeliet, och det tar Dig högst ett par timmar, kommer Du att ha
fått en ändå klarare bild av Jesu storhet.
4. Läs därefter
Johannesevangeliet. Det skiljer sig tydligt från de tre övriga, men det är på många
sätt det vackraste av dem alla. Det skrevs minst ett halvt århundrade efter
Lukasevangeliet, och stora förändringar hade då skett. Det hade redan gått två
generationer, sedan Jesus dött på korset. Den kristna församlingen hade blivit
ordentligt organiserad trots allt motstånd och många svårigheter. Det var då,
som Johannes leddes till, att nedteckna sina käraste minnen från samvaron med
Jesus. Det var för att stärka och uppmuntra menigheten i en vansklig tid, som
Johannes skrev sitt evangelium.
När Du har
läst de fyra evangelierna, har Du erhållit en riktig inledning till hela
Bibeln. Du är då, exempelvis, redo att övergå till Apostlagärningarna. Lukas
skrev denna berättelse om den kristna församlingens utbredning och organisering
på apostlarnas tid. Eller Du kan ta Dig an Första Moseboken och studera frågan
om syndens tragedi, varför och hur synden kom in i världen. Det var ju synden,
som korsfäste Jesus. Annars må Du nu välja, att gå vidare på något annat vis.
5. Leta
reda på Bibelns talrika berättelser. Därav finns det hundratals, och de spänner
över ett förbluffande stort område. Jag har i många år förtäljt bibliska berättelser
för barn. Då jag studerade dessa berättelser, för att kunna återge dem på ett
enkelt sätt, fann jag, att Bibeln var en fantastiskt fängslande bok. Den var full
av inspiration. Du kommer att göra samma upptäckt.
6. Välj ut
några biografier. Bibeln är full av dem. Men de levnadsskildringar Du finner där,
är inte lika dem Du hittar i andra böcker. Bibelns biografier berättar nämligen
lika mycket om individernas dåliga karaktärsdrag och handlingar, som om deras
goda sidor.
Du kan gärna
slå upp berättelsen om Josef. Du finner den i Första Moseboken kapitel 37 till
50. Läs allt om honom, från hans födelse som Rakels förstfödde, och till den
stora dag, då Farao lade hela Egyptens öde i hans händer.
Fortsätt så
med Mose, som förde judarna ut ur Egypten. Följ honom från dagen, då hans mor
satte ut honom i en vasskorg i Nilen, och till den stund, då han stod på
Sinaiberget och talade personligen med Gud. Se Andra Moseboken, kapitel 1 till
20, kapitel 24, 31 till 35 och Fjärde Moseboken, kapitel 10 till 27. Då finner
Du de viktigaste tilldragelserna i hans liv.
Boken om
Josua ger Dig många spännande upplevelser. Följ honom från den dag, då han vann
Israels första slag mot amalekiterna till erövringen av Jeriko, Ai och
slutligen hela Palestina.
Berättelsen
om Davids liv kommer Du att tycka om. Den kommer att gripa Ditt hjärta ända från
det ögonblick, när Du möter honom som ung fåraherde, och till dess Du läser det
stora tal han höll kort tid före sin död. Hans biografi är för övrigt den längsta
i Gamla Testamentet och utgör omkring en trettondel av dess omfattning. Du
finner huvuddelen av stoffet om honom i Första Samuelsboken, kapitel 16 till
31, hela Andra Samuelsboken och de två första kapitlen i Första Konungaboken.
Elias liv
kommer Du att få stort utbyte av att studera. Han och Elisa var de två stora
profeterna under nionde århundradet före Kristus. Få människor har, som de,
erfarit Guds kraft på allt sätt. De fick eld att falla ned från himlen, de väckte
upp döda och utförde många andra mirakel. Läs om dem från Första Konungaboken,
kapitel 17 till Andra Konungaboken, kapitel 13.
I Nya
Testamentet är Paulus’ biografi den mest anmärkningsvärda, bortsett från berättelserna
om Jesus och spridda glimtar av Hans lärjungar. Vi möter Paulus för första gången
i Apostlagärningarnas sjunde kapitel och trettioåttonde vers som representant för
det judiska Sanhedrin den gång, då Stefanus blev stenad. Från kapitel 8 och
boken ut är han huvudpersonen i skeendet. Hans tre missionsresor behandlas
ganska utförligt. Han föresatte sig ju, att bringa evangeliet om Jesus till
Jerusalem, Damaskus, Antiokia, Tarsus, Aten, Korint, Filippi, Efesus och Rom.
Han var evangelisten, som verkade i världens stora städer under det första århundradet
efter Kristus.
7. Ett
annat tillvägagångssätt i Ditt Bibelstudium, som Du kommer att få mycken glädje
av, är att betrakta Bibeln som ett bibliotek, där Du kan utforska en rad av
livets viktigaste spörsmål. Du kommer då, bland annat, att få bruk för en
Bibelordbok. Du kommer också att få stor glädje av de många hänvisningar Du
finner under de olika verserna i Bibeln och av böcker, som är skrivna, för att
vägleda i dylikt studerande.
Har Du så
funnit de rätta hjälpmedlen, kommer Du att kunna studera, vad Bibeln har att säga
om hundratals viktiga ämnen.
Måhända Du
väljer ämnet bön. Du kommer då att i Bibelordboken finna hela spalter med detta
och besläktade ord. Du kommer att finna namnen på personer, som bad, få svar på
frågan om, när och varför de bad, och vilket utfall de uppnådde. Du kommer att
utifrån ett sådant studium få reda på, varför Gud besvarar böner - och varför
Han emellanåt inte gör det.
Tro är ett
annat högintressant ämne. Vad är tro? Hur betraktar Gud tron, och vilka krav ställer
Han på den troende? Vilken roll spelar den i en kristens liv? Bibeln ger svar på
alla sådana frågor.
Lydnad och överträdelse
är ämnen Du kommer att finna mycket material om och många praktiska exempel på.
Likaså kärlek och hat, trohet och otrohet, girighet och givmildhet, rättfärdighet
och orättfärdighet, glädje och sorg.
Ett särskilt
intressant område är Bibelns profetior. Den är full av dem. Du kan finna många
slags förutsägelser, och Du kan finna berättelser om uppfyllda profetior. Detta
är eljest ett ämne vi tar upp mera utförligt i boken. Det finns alltså
ingenting, som kommer att öka Din tro på Bibeln som upptäckten, att
profetiornas förutsägelser också har inträffat på utsatt tid.
Om Du en
dag skulle intressera Dig för mer gripbara frågor, slå då upp de olika hänvisningarna
till vetenskapliga fakta, som Bibeln omtalar. Du kommer att upptäcka, att den
alltid har varit långt före sin tid, vad den saken angår.
Kanhända Du
griper Dig an med ett ämne, som Du gärna vill utreda grundligt, men inser, att
Du den dagen inte har tid till, att studera alla de texter Du skulle behöva
granska. Då bör Du åtminstone fortsätta, tills Du kommer till ett Skriftställe,
som Du känner ger Dig något bestämt för just den dagen. Som doktor John S.
Bonnell sade: ”Fortsätt läsandet, tills Du kommer till en vers, där Du känner,
att Gud ger Dig dagens marschorder.”
Du behöver
inte vara rädd för, att markera Din Bibel. Att stryka under vissa texter
prydligt och omsorgsfullt samt gärna med olika färger, har visat sig vara till
stor hjälp för många.
Vi kunde
orda betydligt mera om det rätta läsandet av Bibeln, för ämnet är faktiskt outtömligt.
Det är viktigt, att ha en plan för sitt studium, men det betyder ändå mer, att
Du varje gång läser med rätt inställning. Om Du öppnar Bibeln, för att finna
fel i den, något att klaga på, kommer Du ej att få ut särskilt mycket gott av
ett sådant studium. Men om Du slår upp den med en bön i Ditt hjärta om, att Gud
må välsigna Dig i Ditt studium, då kommer Du att finna, att denna bok inte bara
är en ständig källa till kunskap och rik glädje, utan att den också blir i Dig ”en
källa, som flödar fram och ger evigt liv.’” Johannesevangeliet 4:14.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.