Bibelläsningar för Familjekretsen
89. De sju Inseglen
1. Beskriv, vad profeten såg, då
det första inseglet eller sigillet bröts.
”Och jag såg när
Lammet bröt det första av de sju sigillen,… och se: en vit häst, och han som satt på den hade en båge. Åt honom gavs en
segerkrans, och han drog ut som segerherre, för att segra.”
Uppenbarelseboken 6:1, 2.
Anm.: Talet sju i Skriften
betecknar fulländning och fullkomlighet. Man antar alltså, att de sju sigillen
betecknar en serie händelser, som når till prövningstidens slut. De sju
basunerna betecknar stora politiska omvälvningar, men de sju inseglen eller
sigillen betecknar händelser av religiöst slag och återger församlingens
historia från den kristna tidsålderns början till Kristi andra ankomst. Den
vita hästen med sin ryttare är en passande sinnebild på evangelii segrar i det
första århundradet efter Kristus.
2. Vad syntes, då det andra
inseglet bröts?
”Och när Lammet
bröt det andra sigillet,… Då kom en annan
häst ut, en eldröd, och åt honom som satt på den gavs makt att ta bort
freden från jorden och få människor att slakta varandra. Och ett stort svärd
gavs åt honom.” Verserna 3, 4.
Anm.: ”Om den första hästens vita
färg betecknar evangelii renhet under den period, som var innefattad i den
första symbolen, måste den andra hästens röda färg beteckna, att den
ursprungliga renheten började att fördärvas under den period, som framställdes
genom denna. Laglöshetens hemlighet var redan verksam på Paulii tid och det
verkar som om den s.k. kristna kyrkan nu redan var så fördärvad, att en
förändring nödvändigtvis måste ske i symbolens färg. Villfarelser och
världslighet började att smygas in i församlingen; den andliga makten sökte att
ingå förbund med den världsliga, och följden av allt detta blev förvirring och stridigheter.
Denna tidsperiods anda visade sig måhända starkast på Konstantins tid.” Denna
sinnebild når troligen till tiden, då Konstantin blev omvänd, år 323, då kyrkan
och staten blev fullkomligt förenade.
3. Vilken färg hade den
sinnebild, som framkom vid brytningen av det tredje inseglet?
”När Lammet bröt
det tredje sigillet, hörde jag det tredje väsendet säga: ’Kom!’ Och jag såg,
och se: en svart häst, och han som
satt på den hade en våg i handen.” Vers 5.
Anm.: Tiden från Konstantin till
år 538, då påvedömet hade blivit fullständigt upprättat, kan passande betecknas
med en ”svart häst”, när vi betraktar de villfarelser och den vidskepelse, som
kom in i församlingen på den tiden. Härom säger Mosheim: ”Redan före
Konstantins tid var de flesta kyrkolärare undfallna mot Platons lära och andra
hedniska meningar, och de fåfänga irrläror, som uppstod under detta inflytande,
blev nu bekräftade, förstorade och förskönade på olika sätt. Här finner vi
källan till den svärmiska vördnaden för avlidna heliga och till den orimliga
föreställningen om en skärseld, som var avsedd att rena vissa själar; en lära,
som nu härskade, och av vilken man kunde finna spår överallt i det offentliga
livet.” – Ecclesiastical History,
Århundrade 4, Del 2, kapitel 3, stycke 1.
4. Vilken förändring såg man
under det fjärde inseglet?
”När Lammet bröt
det fjärde sigillet,… se: en gulblek häst.
Och han som satt på den hette Döden, och helvetet följde efter honom. Och åt
dem gavs makt över en fjärdedel av jorden, makt att döda med svärd och med
svält och med pest och genom jordens vilda djur.” Verserna 7, 8.
Anm.: Denna färg är onaturlig. Ordet
i grundtexten betecknar en black {grådaskig}
eller gulaktig färg, som man kan se i
av rost förstörda eller sjukliga växter. Denna sinnebild har tvivelsutan
avseende på den förföljelse och död, som förorsakades av den romerska kyrkan
allestädes {överallt} ibland folket. ”{O}ch det fick makt”. Denna makt
innehades från år 538 till den tid Reformationen tog sin början, då påvedömets
verkliga karaktär blev lagd i dagen.
5. Vad såg Johannes under
altaret, då det femte inseglet bröts?
”När Lammet bröt
det femte sigillet, såg jag under altaret deras själar som hade blivit slaktade
för Guds ords skull och för det vittnesbörd som de hade.” Vers 9. Med
andra ord: Då reformatorerna påvisade påvedömets verk i dess sanna ljus, då
fick man se, hur många hade fått lida martyrdöden för sin tros skull.
6. Vad säger profeten om dessa
martyrer?
”De ropade med hög röst: ’Herre, du som
är helig och sannfärdig, hur länge skall det dröja, innan du dömer jordens
invånare och utkräver hämnd för vårt blod?’” Vers 10. De ropade om hämnd
på samma sätt, som Abels blod ropade från marken. Första Moseboken 4:10. Härmed
menas inte, att de var i himmelen med dessa hämndgiriga känslor, utan de var
under det altare, varpå de marterats till döds. Angående denna punkt säger dr.
Clarke: ”Altaret är på jorden, inte i himmelen.” Altaret är förstås en symbol;
martyrerna ”offrades” på ondskans ”altare”. Min anm.
7. Vad gavs till dessa martyrer,
eftersom de ropade så här?
”Och åt var och
en av dem gavs en vit klädnad, och de
blev uppmanade att vara stilla ännu en liten tid, tills antalet av deras
medtjänare och bröder, som skulle dödas liksom de, hade blivit fullt.”
Vers 11.
Anm.: Dessa hade blivit dödade
under de många århundraden, som omfattades av det föregående inseglet. De
flesta, om inte alla, av deras förföljare var nu avlidna. Och om dessa hade vid
sin död gått till sin vila, vilket många tror, varför skulle då de, som hade
lidit martyrdöden, anhålla om deras straffande? Men här, såsom på många andra
ställen i Bibeln, brukas symbolen personifikation. Genom denna framställs ting,
som inte finns till, som om de existerade. Se Romarbrevet 4:17. Dessa martyrer
hade gått ned i sina gravar under det föregående inseglets mörker och
vidskepelse, betraktade som kättare, vilka höljdes med skam och vanära. Men nu
får man i Reformationens ljus skåda dem som rättfärdiga, och följaktligen sägs
de få vita kläder. Dessa är de heligas rättfärdighet. Uppenbarelseboken 19:8.
Rättfärdighet tillskrivs dem, och när de har vilat sig litet längre, där de nu
är – under altaret – tills alla andra, vilka måste lida döden för sin tros
skull, har fogats till deras antal, då skall de alla få uppstå till odödlighet
och evig härlighet.
8. Vad var det första Johannes
såg vid det sjätte inseglets brytande?
”Och jag såg när
Lammet bröt det sjätte sigillet. Då blev det en stor jordbävning.” Vers
12, första delen.
Anm.: Som det mest trovärdiga
uppfyllandet av denna förutsägelse hänvisar vi till jordbävningen den 1.
November, 1755, känd som Lissabons Jordbävning. Sears säger i sin bok ”Wonders
of the World”, sid. 50, 58, 318, om denna jordbävning följande: ”Den stora
jordbävningen den 1. November, 1755 sträckte sig över en jordyta av åtminstone
4 000 000 kvadratmil [6 500 000 kvadratkilometer]. Dess
verkningar utsträcktes även till vattnen på många platser, där jordstötarna
inte var märkbara. Den gick över större delen av Europa, Afrika och Amerika;
men dess högsta våldsamhet märktes i sydvästra delen av den förstnämnda
kontinenten. Före jordbävningen innehöll Lissabon i Portugal 150 000
invånare, av vilka, enligt hr. Barretts uppgift, 90 000 lär ha gått
förlorade den ödesdigra dagen.” ”Folkets förskräckelse trotsar all beskrivning.
Ingen grät; jämmern kunde inte uttryckas med tårar. De sprang hit och dit,
vansinniga av förskräckelse och bestörtning, slående sig i ansiktet och på
armarna, i det att de ropade. ’Misericordia
– världens ände är här!’ Mödrar glömde sina barn och sprang omkring bärande på
krucifix. Olyckligtvis sprang många till kyrkorna, för att finna skydd; men
förgäves visades sakramentet; förgäves grep de stackars varelserna tag i altaren;
bilder, präster och folk begravdes under samma ruiner.” Encyclopedia Americana uppger, att ”stöten följdes ögonblickligen
av omstörtandet av samtliga kyrkor och kloster, nästan alla stora och
offentliga byggnader och över en fjärdedel av husen. Omkring två timmar efter
stöten utbröt eld i olika stadsdelar och rasade med sådan häftighet under en
tidsrymd av nästan tre dagar, att staden blev fullkomligt ödelagd.
Jordbävningen inträffade på en helgdag, då kyrkorna och klostren var fulla av
folk, av vilka väldigt få undkom.”
9. Vad skulle inträffa efter den
stora jordbävningen?
”Solen blev
svart som en sorgdräkt, och hela månen blev som blod.” Vers 12, sista
delen. Detta åsyftar den mörka dagen och natten, vilka inträffade den 19. Maj,
1780, varvid mörkret var sådant, att man i allmänhet fick den föreställningen,
att domens dag var för handen. Se Bibelläsningen ”Vår Frälsares sista
Profetia”.
10. Vad var nästa händelse, som
inträffade under detta insegel?
”Och himlens stjärnor föll ner
till jorden, som när ett fikonträd fäller sina omogna fikon, när det skakas av
en stark vind.” Vers 13, Reformations-Bibeln.
Denna förutsägelse blev uppfylld genom det stora stjärnfallet den 13. November,
1833. En åskådare vid Niagara säger: ”Inget så storartat och härligt skådespel
har någonsin bevittnats av en människa, som då himlavalvet utgöt sig i en eldström
över det mörka och brusande vattenfallet.” – Our First Century, s. 330.
Anm.: Henry Dana Ward beskriver
denna företeelse, som följer i Journal of
Commerce för den 15. November, 1833. Han säger: ”Skulle jag genomsöka
naturen efter en liknelse, kunde jag inte finna en mera passande för att
framställa himlens utseende än den, som Johannes brukar i den förut citerade
profetian: ’himlens stjärnor föll ner till jorden’. De var inga skivor eller
flingor eller droppar av eld; utan de var, vad världen förstår med fallande
stjärnor; och många åskådare kunde gärna ha ropat till en annan: ’Se, hur
stjärnorna faller!’ Och den tillropade skulle inte ha sökt, att rätta till
talarens astronomi något mera, än han skulle ha svarat: ’Solen rör sig inte!’,
till den, som sagt: ’Solen går upp!’ Stjärnorna föll, ’som när ett fikonträd
fäller sina omogna fikon, när det skakas av en stark vind.’ Här visar sig
profetens noggrannhet. Stjärnorna föll inte ned på jorden, som om de hade
blivit nedskakade från flera träd, utan som blott från ett enda. De, vilka
visade sig i öster, föll mot öster; de i norr mot norr; de i väster mot väster,
och de, som syntes i söder, föll mot söder, vilket jag tydligt såg, eftersom
jag hade lämnat min bostad och gått ut i parken. Och de föll inte, som den
mogna frukten faller ned från trädet, utan de flög eller kastades som omogen
frukt, vilken i början vägrar att lämna grenen, men som sedan, när den med
häftighet rycks av från fästet, skyndsamt och i rak riktning faller ned. När
frukten faller i stor mängd, händer det, att några korsar andras banor,
eftersom de slungas ned med större eller mindre kraft; men likväl faller de i
allmänhet på den sidan av trädet, där de hänger.”
11. Vad skulle följa efter
stjärnfallet?
”Och himlen
försvann som när en bokrulle rullas ihop, och alla berg och öar flyttades från
sin plats.” Vers 14. Vi befinner oss nu emellan dessa två händelser –
det sista tecknet i himlarymden samt himlens och delar av jordens försvinnande
från sina platser. De tecken, vilka utmärker slutet för alla jordiska ting och
vår Frälsares återkomst, är nu alla i det förflutna, och världen väntar nu på
den sista basunens ljud som den avslutande akten i tidens stora drama. Då skall
de ogudaktiga fly till jordens hålor och bergsskrevor och förgäves söka, att
skyla sin orättfärdighet från Honom, som sitter på tronen.
12. Efter förseglingen av Guds
tjänare, vilken äger rum under det sjätte inseglet (Uppenbarelseboken 7), hur
införs därpå det sjunde inseglet?
”När Lammet bröt
det sjunde sigillet, blev det tyst i himlen omkring en halv timme.”
Uppenbarelseboken 8:1.
Anm.: Det sjätte inseglet omtalar
de händelser, vilka står i förbindelse med Kristi andra ankomst. Det sjunde
inseglet måste alltså angå denna händelse med åtföljande verkan. När Kristus
kommer, skall alla de heliga änglarna komma med Honom. Matteusevangeliet 25:31.
Om alla dessa harpospelare lämnar de
himmelska boningarna, är det klart, att en djup tystnad kommer att råda under
deras frånvaro. En halv profetisk timme skulle utgöra omkring sju dagar. Se
Bibelläsningen ”En märkvärdig Symbol”.
De sju inseglen
E.Kr.
31
|
Första
inseglet. Den vita hästen föreställer trons renhet i det första århundradet.
Den krönte ryttaren, som gick ut för att segra, är en passande bild på det
nit och den framgång, som utmärkte Kristi första sändebud.
|
69 år
|
100
|
Andra
inseglet. Den röda hästen betecknar, att trons ursprungliga renhet hade
fördärvats. Ogudaktighetens hemlighet hade börjat att verka (Andra
Tessalonikerbrevet 2:7); villfarelser uppkom; världslighet smög sig in i
församlingen; kyrkan sökte statens beskydd och hjälp; och som en följd uppkom
strider och besvärligheter. Tiden för detta insegel nådde till Konstantins
omvändelse.
|
223
år
|
323
|
Tredje
inseglet. Detta tidevarvs fördärv betecknas genom en svart häst. Mellan åren
323 och 538 uppkom de värsta villfarelserna inom församlingen, och den
största världslighet blev rådande. Prästernas celibat, belätens och relikers
tillbedjan samt långa räcka av vidskepelser inkom i stället för den sanna
religionen och den verkliga gudsfruktan.
|
215
år
|
538
|
Fjärde
inseglet. En black häst, eller en, som hade en gulaktig, sjuklig färg, är en
passande symbol på församlingens tillstånd från år 538 till Reformationens
början. Ryttarens namn var döden, och han hade makt att döda, m.m. Detta var
just, vad påvedömet gjorde under sitt långvariga herradöme, vilket
åskådliggörs av mer, än 50 000 000 martyrer.
|
979
år
|
1517
|
Femte
inseglet. Detta omfattar Reformationens tidevarv. De själar, vilka dödades
under det föregående tidevarvet, ropar nu på hämnd över sina förföljare. Vita
kläder gavs dem, dvs. rättfärdighet (Uppenbarelseboken 19:8) tillskrevs dem,
och man sade till dem, att vila sig litet längre.
|
238
år
|
1755
|
Sjätte
inseglet. Under detta inträffade den stora jordbävningen år 1755 samt den
mörka dagen och natten den 19. Maj, 1780. Sedan ägde det stora stjärnfallet
rum den 13. November, 1833 – det sista tecken, som sker under detta insegel
före himlens försvinnande, såsom en bok rullas ihop.
|
Obestämd
tidslängd
|
Änden
|
Sjunde
inseglet. Under detta inträffar Kristi andra ankomst, och evighetstillståndet
tar sin början.
|
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.