Bibelläsningar för Familjekretsen
87. Den rike Mannen och Lasarus
1. I liknelsen om den rike mannen
och Lasarus, hur gick det med den fattige mannen?
”Så dog den fattige och fördes av
änglarna till platsen vid Abrahams sida.” Lukasevangeliet 16:22.
2. Hur gick det med den rike
mannen?
”Även den rike dog och begravdes. När han plågades i helvetet, lyfte han blicken och fick se
Abraham långt borta och Lasarus hos honom.” Verserna 22, 23.
Anm.: ”Den rike mannen dog och
begravdes.” Samme man, som dog, blev begraven, och han lyfte blicken i
dödsriket. Den fattige mannen dog även han och blev av änglarna förd till
Abrahams sköte eller till dennes sida.
3. Vad anhöll den rike mannen om
hos Abraham?
”Då ropade han:
Fader Abraham, förbarma dig över mig och skicka
Lasarus att doppa fingerspetsen i vatten för att svalka min tunga, ty jag
plågas i denna eld.” Vers 24. Här framställs hans kropp tydligt, men vi
vet, att den vilar i graven intill uppståndelsen.
4. Vad svarade Abraham, då den
rike mannen bad, att Lasarus skulle sändas till hans faders hus?
”Men Abraham
sade: De har Mose och profeterna. Dem skall de lyssna till.” Vers 29.
5. Vilken bön framställde den
rike mannen därpå?
”Nej, fader
Abraham, svarade han, men om någon kommer till dem från de döda, omvänder de
sig.” Vers 30.
Anm.: Den rike mannen framställs
alltså i liknelsen såsom havande uppfattningen, att Lasarus var och icke
levande i himmelen. Han säger: ”någon kommer till dem från de
döda, omvänder de sig”, som ville han säga: Om ett sådant underverk
bleve utfört, skulle de sannerligen omvända sig.
6. Vad skulle följden ha blivit,
om Lasarus hade gjort detta?
”Abraham sade
till honom: Lyssnar de inte till Mose och profeterna, kommer de inte heller att
bli övertygade ens om någon uppstår från de döda.’” Vers 31. Detta visar
tydligt, att Lasarus var död och låg i graven; ty han måste uppstå från de
döda, innan han kunde varna de levande.
7. När skall de ogudaktiga bli
straffade?
”Herren vet
alltså att frälsa de gudfruktiga ur frestelsen och att hålla de orättfärdiga i
förvar och straffa dem fram till domens dag”. Andra Petrusbrevet 2:9. I
den gamla översättningen heter det. ”Men behålla de orättfärdige till domedag
till att straffas”, och detta överensstämmer med både den engelska och danska
översättningen.
8. När skall domen inträffa?
”{O}ch ger åt er
som blir plågade lindring tillsammans med oss. Och det sker när Herren Jesus kommer från himlen och
uppenbarar sig med sina mäktiga änglar, i flammande eld och
straffar dem som inte vill veta av Gud och dem som inte lyder vår Herre Jesu
evangelium. Dessa skall bli straffade med evigt fördärv,
bort från Herrens ansikte och hans härlighet och makt”. Andra
Tessalonikerbrevet 1:7-9. Detta ställe visar, att de orättfärdiga inte får sitt
straff vid döden.
9. När skall de rättfärdiga få
sin lön?
”Salig är du då,
eftersom de inte kan ge dig något tillbaka. Du
skall få din lön vid de rättfärdigas uppståndelse.’” Lukasevangeliet
14:14.
10. När skall änglarna föra de
utvalda upp till Kristus?
”Då skall
Människosonens tecken synas på himlen, och jordens alla folk skall jämra sig,
när de ser Människosonen komma på himlens moln med stor makt och härlighet. Med starkt basunljud skall han sända ut sina änglar, och de
skall samla hans utvalda från de fyra väderstrecken, från himlens ena ända till
den andra.” Matteusevangeliet 24:30, 31.
Anm.: Så långt i den anförda
liknelsen har vi sett, att den avhandlar kroppsliga varelser. Den säger
ingenting om deras själ eller ande. Liknelsen säger även entydigt, att Lasarus
måste uppstå, om han skulle kunna utföra den rike mannens önskan. De ogudaktiga
får inte sitt straff förrän efter domen, och de rättfärdiga erhåller inte sin
belöning före Kristi ankomst med alla de heliga änglarna. Följaktligen måste vi
komma till den slutsatsen, att Frälsaren i denna liknelse brukade ett figurligt
eller symboliskt talesätt, som kallas för personifiering, ett talesätt,
varigenom livlösa föremål framställs som om de hade liv. På detta sätt kunde
Kristus mera intrycksfullt visa, vad som skulle inträffa i framtiden, därigenom
att Han framställde det såsom redan då inträffande.
11. Framställer Gud på andra
ställen ting, vilka inte existerar, som om de gjorde det?
”Så står det
skrivet: Till fader för många folk har jag satt dig , och det är han inför Gud
som han trodde på, honom som gör de döda levande och kallar på det som inte är, som om det vore till.”
Romarbrevet 4:17.
12. Anför några ställen från
Gamla Testamentet, vilka visar, att personifiering var ett talesätt, som ofta
brukades.
”Ty stenarna i muren
skall ropa och bjälkarna i trävirket skall svara dem.” Habackuk 2:11;
Andra Konungaboken 14:9; Domarboken 9:7-15; Första Moseboken 4:10; Andra
Moseboken 31:17, 18; 32:27, 31.
13. Brukas samma talesätt
understundom i Nya Testamentet?
”Se, den lön ni undanhållit
arbetarna som skördade era åkrar, den ropar”. Jakobsbrevet 5:4.
Anm.: Ändamålet med denna
liknelse var att visa, att fastän judarna påstod sig vara Abrahams barn och
föraktade hedningarna, synnerligen de fattiga, skulle dock dessa föraktade människor,
om de trodde på Herren, bli räknade för Abrahams barn, och de rika judarna
skulle uteslutas från de löften, som blivit givna till deras fader Abraham.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.