Bibelläsningar för Familjekretsen
88. De sju Församlingarna
1. Vilken titel ges den sista
delen av den Heliga Skrift?
”Jesu Kristi uppenbarelse”. Uppenbarelseboken
1:1.
2. För vem är all uppståndelse
ämnad?
”Det fördolda
hör HERREN, vår Gud, till. Men det uppenbarade gäller för oss och våra barn till evig tid”.
Femte Moseboken 29:29.
3. Vad är ändamålet med
Uppenbarelseboken?
”Detta är Jesu
Kristi uppenbarelse, som Gud gav honom för att
visa sina tjänare vad som snart måste ske.” Uppenbarelseboken 1:1.
4. Vilken storartad händelse, som
däri är omtalad, skall snart äga rum?
”Se, han kommer
med molnen, och varje öga skall se honom, även de som har genomborrat honom,
och alla jordens stammar skall jämra sig över honom.” Uppenbarelseboken
1:7; Matteusevangeliet 24:30.
Anm.: Eftersom de viktigaste
händelserna, vilka är uppenbarade i denna bok, är förbundna med Kristi andra
ankomst, måste större delen av denna profetia tillämpas i de sista dagarna.
5. Vilken uppmuntran ges till
alla, att studera Uppenbarelseboken?
”Salig är den som läser upp och saliga är
de som lyssnar till profetians ord och tar vara på det som är skrivet i den. Ty
tiden är nära.” Uppenbarelseboken 1:3.
6. Till vem gavs denna profetia?
”Från Johannes
till de sju församlingarna i Asien”.
Vers 4.
7. Uppge namnen på dessa sju
församlingar.
”’Skriv ner i en
bokrulle vad du ser och skicka den till de sju församlingarna i Efesus, Smyrna, Pergamus, Tyatira, Sardes, Filadelfia och Laodicea.’” Vers 11.
Anm.: De sju församlingarna med
de budskap, som tillställdes dem, går att tillämpa på sju särskilda perioder
under den kristna tidsåldern, begynnande med Kristi offentliga verksamhet här
på jorden och slutande med Hans andra ankomst. Dessa budskap går ej att
tillämpa på de sju församlingarna i Asien, vilka hade dessa namn, av följande
skäl: 1) Hela Uppenbarelseboken tillägnades de sju församlingarna
(Uppenbarelseboken 1:4, 11, 19; 22:18, 19); men 2) Boken var mera användbar på
dem, än på andra kristna församlingar i Mindre Asien, av vilka några var belägna
mitt ibland de namngivna församlingarna. 3) Endast en liten del kunde ha
personligt intresserat de sju församlingarna, vilka gick under dessa namn,
eller några av de andra kristna på Johannes’ tid; ty de flesta av de händelser,
som framställs i den, skulle inträffa så långt i framtiden, att de inte kunde
ha någon personlig beröring med dem. 4) Människosonens ställning mitt ibland de
sju församlingarna måste utmärka Hans närvaro hos dem och Hans försorg om dem;
men 5) Denna närvaro och omsorg lovades inte bara till sju församlingar, utan
till alla Hans efterföljare; ty Han säger: ”se, jag är med er alla dagar intill
tidens slut.’”
”Av några framstående
Bibelförklarare har hyllats en mening, som vi måhända här bäst kan återge med
Vitringas ord: ’Att under den sinnebildliga framställningen av de sju
församlingarna i Asien har den Helige Ande upptecknat sju olika steg i den
kristna församlingens utveckling; att detta skildras i beskrivningar med hjälp
av dessa församlingars namn, tillstånd och förhållanden, så att de kristna, som
tillhörde dessa enskilda perioder, skulle beskåda sig själva och ur dessa illustrativa,
profetiska bilder lära känna sina goda egenskaper och sina fel, samt vilka
varningar och förmaningar mest var användbara på dem själva.’” – Tankar öfver Daniel och Uppenbarelsen,
s. 247. Gill säger, att de sju församlingarna ”är sinnebilder av Kristi
församling i de olika tidsperioderna ända till Hans uppenbarelse.”
8. Med vilket namn är den första
församlingen utmärkt?
”Skriv till församlingens ängel i Efesus”. Uppenbarelseboken 2:1. Ordet ”Efesus” betyder önskvärd, vilket uttryck kan anses såsom
högst passande och betecknande för kyrkans karaktär och belägenhet i dess
ursprungliga tillstånd. De första kristna hade tagit emot Kristi lära i dess renhet.
De åtnjöt fördelarna och välsignelserna av den Helige Andes gåvor. Den
medföljande tabellen visar början och slutet på de sju tidsperioderna.
9. Sedan Herren berömt denna
församling för dess goda gärningar, vilken beskyllning framställer Han mot den
och vilken förmaning ger Han den?
”Men det har jag
emot dig, att du har övergett din första kärlek. Tänk därför
på varifrån du har fallit, och omvänd dig och gör dina första gärningar.”
Verserna 4, 5.
10. Med vilket namn är
församlingens andra tillstånd utmärkt?
”Skriv till församlingens ängel i Smyrna”. Vers 8. ”Smyrna”
betyder myrra (ett slags välluktande
arabiskt gummi), en synnerligen passande benämning på Guds församling, medan
hon genomgår förföljelsens eldprov och framstår inför Honom som en ”välluktande
doft.” Den svåraste ibland de ”tio blodiga förföljelserna” inträffade under
Diocletianus mellan åren 302 och 312 e.Kr., en period av tio profetiska dagar,
vilka utgör lika många bokstavliga år.
11. Med vilka ord beskrivs denna
vedermöda?
”Var inte rädd
för vad du kommer att få lida. Se, djävulen
skall kasta några av er i fängelse för att ni skall sättas på prov, och under tio dagar kommer ni att få utstå
lidanden. Var trogen intill döden, så skall jag ge dig livets krona.”
Vers 10.
12. Med vilka ord omtalar
Frälsaren församlingens tredje tillstånd?
”Skriv till församlingens ängel i Pergamus”. Vers 12. Ordet ”Pergamus” betyder höjd, upphöjning. Denna församlings
tidsperiod kan räknas från Konstantins dagar, eller, rättare sagt, från hans
föregivna omvändelse till kristendomen år 323 till upprättandet av påvedömet år
538 e.Kr. Från Konstantins omvändelse började samma makt, som förut hade
förföljt de kristna, att bli dem bevågen eller välvilligt inställd till dem.
Man erbjöd belöningar och hedersplatser inom statsapparaten, m.m., för att
locka folket till att anta kristendomen, och på detta sätt blev församlingen
översvämmad med världslighet och andligt fördärv. Många av de hedniska bruken
och ceremonierna, tillika med den hedniska festdagen Söndag (solens dag),
påbjöds nu genom lag. Detta hade till följd, att första dagen i veckan infördes
i stället för Bibelns Sabbat.
13. Hur berömdes denna församling
för sin trohet?
”Jag vet om dina gärningar och
var du bor, där Satan har sin tron. Du
håller fast vid mitt namn och har inte förnekat min tro, inte ens i de
dagar då Antipas, mitt trogna vittne, blev dödad hos er, där Satan bor.” Vers
13, Reformations-Bibeln. Antipas är sammansatt av två latinska
ord: Anti, vilket betyder emot, och papas, fader eller påve, och betecknar
en klass människor, vilka på den tiden motsatte sig biskoparnas eller påvarnas
makt.
14. Vilket betydelsefullt namn
erhöll församlingens fjärde tillstånd eller period?
”Skriv till församlingens ängel i Tyatira”. Vers 18. Ordet ”Tyatira” betyder angenäm arbetslukt eller förkrosselses offer. Denna betydelse är
verkligen betecknande för Jesu Kristi församlings tillstånd under den långa
perioden av mörker och förföljelse mot de kristna, som inträffade under de
1 260 åren av påvligt herravälde, som varade från 538 till 1798 e.Kr.
Under denna tid blev mer än femtio
millioner kristna dödade på de grymmaste sätt, som kunde uppfinnas av
mänskliga demoner. (Härom läs vilken martyrhistoria som helst.) Vår Frälsare
åsyftade denna tid i Sin förunderliga profetia, som finns i Matteusevangeliet
24:21-22. Han säger: ”Ty då skall det bli en så stor nöd att
något liknande inte förekommit sedan världens begynnelse och aldrig mer skall
förekomma. Och om inte den tiden förkortades, skulle ingen
människa bli frälst. Men för de utvaldas skull kommer den tiden att förkortas.”
Den 1 260-åriga vedermödan blev förkortad genom Reformationens uppkomst
och framåtskridande under 1500-1700-talen.
15. Vilket löfte lämnade Gud till
dessa heliga, som fick lida så mycken förföljelse?
”Men håll fast
vid det ni har, till dess jag kommer. Den som segrar och
håller fast vid mina gärningar ända till slutet, honom skall jag ge makt över
folken, och han skall styra dem med järnspira, liksom man
krossar lerkärl, såsom jag har fått den makten av min Fader.”
Verserna 25-28.
16. Vad kallas församlingens
femte period för?
”Skriv till församlingens ängel i Sardes”. Uppenbarelseboken 3:1. Ordet ”Sardes” betyder glädjesång eller det, som återstår. Guds folk hade visserligen orsak, att glädja sig
vid slutet av den stora vedermödan. Hade inte Reformationen uppkommit vid denna
tid, hade alla Guds barn blivit utrotade från jorden. (Se Matteusevangeliet
24:21, 22.) Församlingens Sardesperiod varade från det påvliga herraväldets
omstörtande, år 1798 e.Kr., intill år 1833, då det sista av de i
Matteusevangeliet 24:29-34 omtalade tecknen hade blivit uppfyllt. Vår Frälsare
sade, att detta tecken skulle utmärka tiden för det sista släktet.
17. Vilket skönt namn ges det sjätte
tillståndet i församlingen?
”Skriv till församlingens ängel i Filadelfia”. Vers 7. Ordet ”Filadelfia” betyder broderlig kärlek samt framställer
tillståndet och andan hos dem, vilka antog den förste ängels budskap. Se
läsningen över detta ämne.
18. Vilken del av budskapet till
denna församling visar, att åtminstone några av dem som lever på den tiden
skall bevittna Herrens tillkommelse?
”Jag kommer snart. Håll fast det du har,
så att ingen tar din krona.” Vers 11. Församlingens ljumma Laodiceatillstånd
har skjutit upp Herrens ankomst. Icke desto mindre kommer de troende, som
bevittnar Hans återkomst, att vara en brödraälskande menighet och ha sina kronor
i behåll. Se fortsättningen. Min anm.
19. Vilka högtidliga ord yttrar
Herren till dem, som lever under den sjunde församlingsperioden?
”Skriv till församlingens ängel i Laodicea: Så säger han som är Amen, det trovärdiga och
sannfärdiga vittnet, upphovet till Guds skapelse: Jag känner
dina gärningar. Du är varken kall eller varm. Jag skulle önska att du vore kall
eller varm. Men eftersom du är ljum och varken varm eller
kall, skall jag spy ut dig ur min mun. Du säger: Jag är rik,
jag har vunnit rikedom och behöver ingenting, och du vet inte att just du är
eländig, beklagansvärd, fattig, blind och naken. Jag råder
dig att av mig köpa guld som är renat i eld, så att du blir rik, och vita
kläder att skyla dig med, så att din skamliga nakenhet inte syns, och salva att
smörja dina ögon med, så att du kan se. Alla som jag älskar
tillrättavisar och tuktar jag. Var därför ivrig och omvänd dig.”
Verserna 14-19. ”Laodicea” betyder folkets
dömande eller (enligt Cruden) ett rättvist
folk. Detta församlingstillstånd existerar under tiden för domen (se
läsningarna ”Domen” och ”Den förste Ängelns Budskap”) och följaktligen under
den tid, när det sista nådens budskap förkunnas till världen, vilket är den
tredje ängelns budskap.
20. Hur nära är Herrens ankomst,
när detta budskap förkunnas?
”Se, jag står vid dörren och klappar på.
Om någon hör min röst och öppnar dörren, skall jag gå in till honom och hålla
måltid med honom och han med mig.” Vers 20. Jämför denna text med
Matteusevangeliet 24:32, 33.
21. Skall Herren finna ett
”rättfärdigt folk”, när Han återvänder till denna jord?
”Och jag såg,
och se: Lammet stod på Sions berg och med Lammet etthundrafyrtiofyra tusen som
hade hans namn och hans Faders namn skrivna på sina pannor…. I deras mun har
det inte funnits någon lögn. De är fläckfria.” Uppenbarelseboken 14:1,
5.
27 e.Kr.
|
100
|
323
|
538
|
1798
|
1833
|
1844
|
73 år
|
223 år
|
215 år
|
1 260 år
|
35 år
|
11 år
|
Till tidens ände
|
Efesus
|
Smyrna
|
Pergamus
|
Tyatira
|
Sardes
|
Filadelfia
|
Laodicea
|
Önskvärd
|
Söt lukt
|
Upphöjd
|
Angenäm arbetslukt eller
förkrosselses offer
|
Glädjesång eller det, som
återstår
|
Broderlig kärlek
|
Ett rättvist folk eller folkets
dömande
|
Ren
|
Förföljd
|
Populär
|
Världslig statskonst
|
Brist på nit
|
Kärlek
|
Ljum
|
Budskapen till de sju
församlingarna är profetiska och omfattar hela den kristna tidsåldern. Ovan
framställda skiss är ämnad att visa den sannolika tiden för de olika
perioderna. Med år 27 e.Kr., tiden för Frälsarens dop och början av Hans
jordiska mission, begynte Efesus’ tidevarv, som betyder önskvärd. Detta omfattade de första apostlarnas levnad och nådde
till omkring början av det andra århundradet. Församlingens andra tidevarv
kallades för ”Smyrna”, som betyder myrra
eller söt lukt, därmed utmärkande de
hedniska förföljelserna mot de kristna under dess varaktighet. Omkring år 323
blev församlingen upphöjd över dessa
förföljelser och gjordes populär genom kejsar Konstantins omvändelse till
kristendomen. År 538 skedde en annan förvandling, genom att Roms biskop gjordes
till församlingarnas överhuvud och kättares tillrättavisare. Under en tid av
1 260 år ägde denna makt herravälde över Guds folk, fördömande vem den
behagade och marterande eller pinande till döds många millioner kristna för
deras trohet mot Bibeln. Tyatiras tidevarv bestraffades för sin världsliga
politik, där romerska lärare tilläts att ha ämbetsplatser ibland dem. År 1798
blev den påvliga makten över församlingen bruten, och alltså inträdde församlingen
då i sin fröjdefulla tid. Därför erhöll den namnet Sardes, som betyder glädjesång. Sedan stjärnfallet
inträffat, år 1833, inträdde församlingen i förhoppningens tidevarv; och medan
de förväntade Herrens snara återkomst, utdelade de på ett broderligt sätt sina ägodelar ibland de nödställda, såsom
apostlarna gjorde fordomdags eller förr. Och slutligen kommer vi till 1844, då
vår Överstepräst gick in i det allra heligaste, för att rena helgedomen, dvs.
den undersökande domen, och detta församlingstidevarv (det laodiceiska) skall
fortfara, till dess Jesus kommer och samlar de trogna från alla tider.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.