Bibelläsningar
för Familjekretsen
70.
De två Förbunden
1. Vad sade Gud till
Mose, att påminna Israels barn om, strax innan Han kungjorde lagen
från berget Sinai?
”ʼSå
skall du säga till Jakobs hus, så skall du förkunna för Israels
barn: Ni har själva sett vad jag har gjort med egyptierna och
hur jag har burit er på örnvingar och fört er till mig.”
Andra Moseboken 19:3, 4.
2. Vilket förbund
föreslog Han, att göra eller ingå med dem?
”Om
ni nu hör min röst och håller mitt förbund, skall ni vara min
dyrbara egendom framför alla andra folk, ty hela jorden är min. Ni
skall för mig vara ett rike av präster och ett heligt folk. Detta
är vad du skall tala till Israels barn.ʼ”
Verserna 5, 6.
3. Vad betyder ordet
”förbund”?
”Förening,
förbindelse. Överenskommelse (mellan personer l. stater).” –
Sunden. ”En på ömsesidiga villkor och förpliktelser grundad
överenskommelse om frid och vänskap mellan människor.” –
Biblisk Ordbok, av Nyström.
4. Vad svarade folket, då
Mose omtalade, vad Herren ämnade göra?
”Allt
folket svarade med en mun: ʼAllt
vad HERREN har
talat vill vi göra.ʼ
Mose gick då tillbaka till Herren med folkets svar.”
Andra Moseboken 19:7, 8.
5. I det förbund, som
Herren ämnade upprätta med Israels barn, vad sade Han, att de
skulle göra?
”Om
ni nu hör min röst och håller mitt förbund,”.
Vers 5, första delen.
6. Vad var det förbund,
som de skulle hålla såsom sin del av den ömsesidiga
överenskommelsen mellan Gud och dem?
”Han
förkunnade för er sitt förbund som han befallde er att hålla, de
tio orden,
och han skrev dem på två stentavlor.”
Femte Moseboken 4:12, 13. [I originalet: ”de tio buden”. Min
anm.]
7. I vilket förhållande
stod de Tio Buden till det förbund, som blev upprättat mellan Gud
och Israels barn?
”Om
ni nu hör min röst och håller mitt förbund, skall ni vara min
dyrbara egendom framför alla andra folk, ty hela jorden är min.”
Andra Moseboken 19:5. De Tio Buden kallades för Guds förbund, innan
ännu förbundet blivit upprättat mellan Gud och Israel. De utgjorde
inte en överenskommelse, utan de var någonting, som Gud befallde
dem att göra, under löfte om någonting, om de ville hålla dem.
Alltså blev de Tio Buden – Guds förbund – grundvalen för det
förbund, som ingicks mellan Honom och Israel. De Tio Buden var det
”förbund
som HERREN har
slutit med er i enlighet med alla dessa ord.ʼ”
Läs Andra Moseboken 24:8.
8. Sedan Gud hade uttalat
Sin lag (det förbund, som Han bjöd dem att hålla, Andra Moseboken
20:3-17), fortsatte Han då att tala till folket?
”[O]ch
han tillade
inget mer.
Och han skrev orden på två stentavlor som han gav åt mig.”
Femte Moseboken 5:22, sista delen.
9. Vad slags undervisning
gav Han efteråt till folket? Andra Moseboken 20:22 till slutet av
kap. 23.
Den utgjorde en praktisk
tillämpning eller förklaring av de Tio Buden, så att folket bättre
skulle förstå, vad som menades med att hålla dem. Det, som sägs
om altaret – hur det skulle byggas och hur man skulle nalkas det –
i Andra Moseboken 20:24-26, visar helt enkelt Guds noggrannhet med
avseende på Sin tillbedjan. I Andra Moseboken 23:14-19 har vi även
andra bud, som angår Hans tillbedjan.
10. Sedan Mose hade
upprepat Herrens ord i folkets åhöro och det hade lovat, att hålla
dem (Andra Moseboken 23:14-19), vad gjorde han, så att inget
missförstånd skulle uppstå?
”Och
Mose
skrev ner alla Herrens ord.
Följande morgon steg han upp tidigt och byggde ett altare nedanför
berget och reste där tolv stoder för Israels tolv stammar.…
Han
tog förbundsboken och
läste upp den för folket,”. Andra
Moseboken 24:4, 7.
11. Sedan folket åter
hade fått lyssna till Herrens ord samt hade lovat att vara lydiga
(vers 7), vad gjordes för att stadfästa eller bekräfta förbundet,
som hade ingåtts?
”Då
tog Mose blodet och stänkte på folket och sade: ʼSe,
detta är blodet i det förbund som Herren har slutit med
er i enlighet med alla dessa ord.ʼ”
Vers 8. ”[O]ch
stänkte
på själva bokrullen och på allt folket.
Han sade: Detta är förbundets blod, det förbund som Gud har
befallt er att hålla.”
Hebréerbrevet 9:19, 20.
Anm.: Vi har här den
fullständiga uppgiften om det första förbundets uppkomst. Det
bestod i ett löfte från Israels barn om, att hålla de Tio Buden
samt i en försäkran från Herren om, vad Han skulle göra för dem,
om de lydde Hans röst.
12. Var förbundet, som
ingicks vid Sinai, det enda förbund, som Gud gjorde med Israel?
”Se,
dagar skall komma, säger HERREN , då
jag
skall sluta
ett
nytt förbund med
Israels hus och med Juda hus, inte ett sådant förbund som jag slöt
med deras fäder den dag då jag tog dem vid handen och
förde dem ut ur Egyptens land – det förbund med mig som de
bröt fastän jag var deras rätte herre – säger HERREN.”
Jeremia 31:31, 32.
13. Vilken jämförelse
gör Gud mellan de två förbunden?
”Men
nu har Kristus ett högre prästämbete, liksom det förbund han är
medlare
för är bättre,
eftersom det är stadfäst med bättre löften. Ty om det första
förbundet hade varit utan brist skulle det inte behövas plats för
ett andra.” Hebréerbrevet 8:6,
7.
14. I vilket avseende var
det första förbundet klandervärt?
I just de ting, vari det
andra förbundet var bättre, nämligen med hänsyn till löftena,
vilket ses av vers 6: ”Men
nu har Kristus ett högre prästämbete, liksom det förbund han är
medlare
för är bättre,
eftersom det är stadfäst med bättre löften.”
15. Vilka är det nya
förbundets löften?
”Detta
är det förbund som jag efter denna tid skall sluta med Israels
hus, säger Herren: Jag
skall lägga mina lagar i deras sinnen och skriva dem i deras
hjärtan. Jag
skall vara deras Gud, och de skall vara mitt folk. Ingen skall
längre behöva undervisa sin landsman, ingen sin broder och
säga: Lär känna Herren. Ty alla skall känna mig,från den
minste bland dem till den störste.”
Hebréerbrevet 8:10, 11. ”Ty jag skall förlåta deras
missgärningar och deras synder
skall jag inte mer komma ihåg.” Jeremia 31:34, sista delen.
16. Omtalas dess löften
i den ordning de skall uppfyllas?
Det är klart, att i
Jeremia 31:33, 34, där det nya förbundets löften mera fullständigt
omtalas än i Hebréerbrevet 8:10, 11, dessa löften inte nämns i de
ordning de skall uppfyllas. Detta ses därav, att syndernas
förlåtelse omtalas sist, ehuru denna bör föregå lagens
inskrivande i hjärtat. Den rätta ordningen är, som följer:
Syndernas förlåtelse, lagens inskrivande i hjärtat, syndernas
utplånande, så att de inte mera skall kommas ihåg, Guds folks
upptagande till det himmelska Jerusalem, där de skall känna Herren.
17. Med vad var Israels
löfte i verkligheten liktydigt i det första förbundet?
I det första förbundet
lovade man, att hålla Guds bud, så att man därigenom skulle bli
värdig att få komma in i Guds rike. Detta var verkligen ett löfte
om, att göra sig själv rättfärdig; ty Gud lovade inte, att hjälpa
någon under det förbundet. Men Kristus säger: ”utan
mig kan ni ingenting göra.”
Johannesevangeliet 15:5. Och profeten säger: ”alla
våra rättfärdiga gärningar är som en smutsig klädsel.”
Jesaja 64:6. Den enda fullkomliga rättfärdigheten är Kristi
rättfärdighet, och denna kan erhållas endast genom tron på Jesus.
Se Romarbrevet 3:20-26. Den enda rättfärdighet, som kan förskaffa
oss inträde i Guds rike, är ”rättfärdigheten
från Gud genom tron.”
Filipperbrevet 3:9. Profeten säger om Kristus, när Han har intagit
Sin tron, för att regera som konung över Israel: ”och detta är
det namn man skall ge honom: HERREN vår
rättfärdighet.” Jeremia 23:6.
18. Vad måste man dock
göra, för att få evinnerligt eller evigt liv?
”[O]ch
vill du gå in i livet, så håll buden.ʼ”
Matteusevangeliet 19:17, sista delen. Se även Uppenbarelseboken
22:14, Reformations-Bibeln.
19. Hur kunde då det
forna Israel erhålla evigt liv?
”[H]ur
mycket mer skall då inte Kristi blod rena våra samveten från döda
gärningar, så att vi tjänar den levande Guden. Ty Kristus har
genom den evige Ande framburit sig själv som ett felfritt offer åt
Gud. Därför är Kristus medlare för ett nytt förbund, för att de
kallade skulle få det utlovade eviga arvet, sedan
han genom sin död hade friköpt oss från överträdelserna under
det första förbundet.”
Hebréerbrevet 9:14, 15.
Anm.: Det faktum, att
Kristus, såsom medlaren av det andra förbundet, dog för deras
synder, som levde under det första förbundet, bevisar, att det
fanns ingen förlåtelse i och genom det första förbundet.
20. På vilket sätt
allena kan de goda gärningar, vilka fordras av lagen, frambringas i
en människas liv?
Läs Johannesevangeliet
15:4, 5; Filipperbrevet 2:13; Efésierbrevet 2:10; Hebréerbrevet
13:20; Första Korintierbrevet 15:10; Galaterbrevet 2:20.
21. Vilken ställning
måste vi inneha, för att Gud skall kunna göra oss ”skickliga i
allt gott verk till att göra hans vilja”?
”Underordna
er därför Gud. Stå emot djävulen, så skall han fly bort från
er.” Jakobsbrevet 4:7. ”Ställ
inte era lemmar i syndens tjänst, som vapen åt orättfärdigheten,
utan ställ
er själva i Guds tjänst.
Ni som var döda men nu lever, ställ era lemmar i Guds tjänst som
vapen åt rättfärdigheten.”
Romarbrevet 6:13.
22. Vad sägs om lagen i
det andra eller nya förbundet?
”Jag [Herren] skall
lägga min lag i deras inre och
skriva den i deras hjärtan.” Jeremia 31:33.
23. Enär intet sådant
löfte fanns i det gamla förbundet (se Andra Moseboken 19:5-8;
24:3-7), är inte det nya förbundets löften mycket bättre, än det
gamla förbundets var?
24. När och hur blev det
andra förbundet stadfäst?
Genom
Kristi död på korsets trä. ”Han
skall stadfästa förbundet med de många under en vecka, och mitt i
veckan skall han avskaffa slaktoffer och matoffer.”
Danielsboken 9:27, första delen. ”Där
det finns ett testamente, måste det tillkännages att den som har
upprättat det är död. Först när han dör blir testamentet
giltigt. Det träder inte i kraft så länge han lever.”
Hebréerbrevet 9:16, 17.
25. Hur kunde då
israeliterna eller något annat folk, som levde före Kristi första
ankomst, erhålla någon nytta därav?
Genom tron på den
utlovade Frälsaren. Läs Hebréerbrevet 6:13, 16-20; Romarbrevet
4:17.
26. När och genom vem
blev det abrahamska förbundet stadfäst?
Genom Kristus. Läs
Hebréerbrevet 6:13, 16-20; Galaterbrevet 3:17.
27. Finns det någonting
i det nya förbundet, som inte fanns i det förbund, som ingicks med
Abraham?
”Om
ni nu tillhör honom är ni Abrahams avkomlingar, arvingar enligt
löftet.” Galaterbrevet 3:29. Se
även verserna 6-9.
Anm.: Ingen bör tillåta
sig att bli förvillad av uttrycken första förbundet och
andra förbundet. Ehuru förbundet, som Gud upprättade vid
berget Sinai, kallas för det första förbundet, var det dock
ingalunda det första förbund, som Gud ingått med människan. En
lång tid dessförinnan hade Han instiftat ett förbund med Abraham
samt även med Noa och med Adam. Ej heller bör man ha den
föreställningen, att det första eller gamla förbundet var det
enda förbund, som existerade under en viss tid, innan man kunde få
del av det andra eller nya förbundets löften. Hade detta varit
fallet, skulle det icke ha funnits någon förlåtelse för folket
under den tiden. Vad, som kallas för det andra förbundet,
existerade i verkligheten, innan det s.k. första förbundet ingicks
vid berget Sinai; ty Abrahams förbund vad stadfäst i Kristus
(Galaterbrevet 3:17), och det är endast i Kristus, som det s.k.
andra förbundet äger någon kraft eller något värde. Genom det
andra förbundet erhålls ingen välsignelse, som inte erhålls genom
de löften, som gavs till Abraham. Och vi, med vilka det andra
förbundet ingåtts, kan få del av dess utlovade välsignelser
endast såsom Abrahams barn. Att tillhöra Kristus, är detsamma som
att vara Abrahams barn och få del i hans välsignelser
(Galaterbrevet 3:7-9), och enär ingen kan erhålla någon
välsignelse, undantagandes han är Abrahams barn, är det klart, att
det finns ingenting i det s.k. andra förbundet, som ej redan
innefattas i det förbund, som upprättades med Abraham. Det andra
förbundet existerade i varje enskildhet långt före det första
förbundet, ja, det förekom redan på Adams tid. Det kallas för det
andra, emedan dess stadfästande genom blod och dess utförligare
omnämnande kommer efter det första förbundets upprättande vid
Sinai. Och mer än detta, det var det andra förbundet, som ingicks
med det judiska folket. Det förbund, som ingicks vid Sinai,
var det första, som gjordes med detta folk.
28. Vad var då ändamålet
med det sinaitiska förbundet?
Herren stod just i
begrepp, att kungöra Sin lag. Israeliternas högtidliga löfte, att
hålla den och deras misslyckade försök att göra det, ställde dem
ansikte mot ansikte med lagöverträdelsens följder. Deras insikt om
synden och deras kunskap om dess följder skulle fastna mycket
lättare i deras sinnen, än om de inte hade gett det löfte, som de
avlade. Och eftersom de sålunda fick en klar bild av sin synd och
kunde inse dess förskräcklighet, skulle detta dra dem till den enda
källan för hjälp, som kunde erhållas i överflöd genom det
abrahamska förbundet. Man kan alltså säga, att det första
förbundet tillkom, för att göra det andra förbundet (som är
liktydigt med det abrahamska förbundet) mera framstående och
sålunda leda folket till att anamma det. När vi bevisar, att det
första förbundet – det, som ingicks vid Sinai – ej innehöll
någon förlåtelse för synd, skall somliga med ens invända: ”Men
de erhöll dock förlåtelse under det förbundet.” Hela
svårigheten ligger i en förväxling av uttryck. Vi förnekar inte,
att under det första förbundet, dvs. under dess giltighetstid, gavs
det förlåtelse, men denna förlåtelse erhölls inte i och genom
det förbundet. Förlåtelsen erhölls genom någonting annat, vilket
vi kan se av Hebréerbrevet 9:15. Man fick inte bara förlåtelse för
synd och nåd till hjälp vid behov under det gamla förbundet, utan
samma förmåner förekom före detta förbunds uppkomst på grund av
förbundet med Abraham. Det abrahamska förbundet skiljer sig inte i
något avseende från det förbund, som ingicks med Adam, förutom
att det är mera utförligt omtalat. Vi ser alltså, att det fanns
inget behov för syndaförlåtelse i och genom det första eller
sinaitiska förbundet. Frälsningens plan hade utvecklats långa
tidsåldrar, innan evangelium blev predikat för Abraham
(Galaterbrevet 3:8), och var alldeles tillräckligt att frälsa alla,
som skulle anamma den. Det sinaitiska förbundet blev gjort, för att
leda folket till att inse sitt behov av evangelium.
Hebréerbrevet 9:1 är
ett Skriftställe, som hindrar många ifrån att se, att alla Guds
välsignelser delges människan genom det andra förbundet och icke
genom det första. Detta ställe lyder: ”Det
första förbundet hade alltså sina föreskrifter för gudstjänsten
och sin jordiska helgedom.”
Detta, tillika med det faktum, att de som rättade sig efter dessa
stadgar för gudstjänst, erhöll förlåtelse för sina synder
(Tredje Mosebokens fjärde kapitel), tycks för somliga vara ett
avgörande bevis för, att det första förbundet omfattade
evangelium och dess välsignelser. Men syndernas förlåtelse erhölls
inte på grund av offringarna; ”Ty
det är omöjligt att tjurars och bockars blod skulle kunna utplåna
synder.” Hebréerbrevet 10:4.
Syndernas förlåtelse erhölls endast på grund av det utlovade
syndoffret, Kristus (Hebréerbrevet 9:15), det nya förbundets
medlare, på vem man visade sin tro genom offringarna. Det var alltså
genom det andra eller nya förbundet, som förlåtelse erhölls av
dem, som lydde stadgarna för gudstjänst hörande till det första
förbundet.
Vidare, dessa ”stadgar
för gudstjänst” utgjorde ingen del av det första förbundet. Om
så varit, skulle de ha blivit omnämnda i detta förbund, men det
säger ej ett enda ord därom. De var förbundna därmed, men inte en
del därav. De var blott de medel, genom vilka folket erkände
rättvisan av sin fördömelse till döden för överträdelse av den
lag, som det hade förbundit sig att hålla, och genom vilken det
bevisade sig tro på det nya förbundets medlare.
I korthet framställt, är
alltså Guds plan för syndares frälsning i alla tider, från Adams
fall till nådatidens slut, som följer: Överbevisning om synd
medelst lagen, varigenom syndaren drivs till att söka frihet;
därnäst emottagandet av Kristi nådiga inbjudning, till vilken han
länge förut haft tillgång, men ej velat anamma; och slutligen,
sedan han antagit Kristus och erhållit trons rättfärdighet, visar
den kristne sin tro genom iakttagandet av evangelii anordningar genom
ett rättfärdigt leverne i tron på Kristus.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.