Bibelläsningar
för Familjekretsen
64.
Vad är Människan?
1. Med vem jämförs människan i
sin skapelse?
”Vad är en
människa, eftersom du tänker på henne, eller en Människoson, eftersom du tar
dig an honom? En liten tid gjorde du honom ringare än änglarna,”. Hebréerbrevet 2:6, 7.
2. Vad är änglarnas natur?
”Men de som anses värdiga att
vinna den andra världen och uppståndelsen från de döda, de varken gifter sig
eller blir bortgifta. Inte heller kan de
dö längre, ty som uppståndelsens barn är de lika änglarna och är Guds
barn.” Lukasevangeliet 20:35, 36.
3. Med vad liknas änglarna?
”Om änglarna säger han: Han gör
sina änglar till vindar och sina
tjänare till eldslågor.”
Hebréerbrevet 1:7.
4. Vad är skillnaden mellan den
förste och den andre Adam?
”Så står det skrivet: Den första
människan, Adam, blev en levande varelse.
Den siste Adam blev en livgivande ande.”
Första Korintierbrevet 15:45.
5. Adam blev gjord till en
levande själ eller varelse. Var han inte också ett andligt väsende?
”Men det andliga är inte det första utan det jordiska. Därefter kommer
det andliga ” Vers 46.
6. När blir människan ett andligt
väsende?
”Det sås en jordisk kropp, det uppstår en andlig kropp. Om det
finns en jordisk kropp, finns det också en andlig kropp ” Vers 44.
Anm.: Människan kommer ej i
besittning av änglarnas odödliga och andliga natur förrän vid uppståndelsen. Då
kan de rättfärdiga inte mera dö, ty de är lika änglar. Lukasevangeliet 20:36.
7. Vad åsyftas med ordet ”sås” i
detta Skriftställe?
”Vad du sår får inte liv om det
inte dör.” Verserna 36, 42.
8. Hur beskrivs människans natur?
”Den första människan var av
jord, jordisk.” Första
Korintierbrevet 15:47.
9. Vad är Guds natur?
”Evigheternas konung, den oförgänglige, osynlige, ende Guden,
honom vare ära och pris i evigheters evighet, amen.” Första Timoteusbrevet
1:17.
10. Av vad skapades människan i
begynnelsen?
”Och HERREN Gud formade människan av stoft från jorden”. Första Moseboken
2:7, första delen.
11. Hur blev hon en levande själ
eller varelse?
”[O]ch [Gud] blåste in livsande i
hennes näsa. Så blev människan en levande själ.” Vers 7, sista delen.
Anm.: Den levande själen blev
icke inblåst i människan, utan livets ande gjorde människan till en levande
själ eller varelse.
Det uttryck, som här är översatt levande själ, är nephesh chaiyah. Om bruket av dessa ord i Första Moseboken 1:24
säger dr. Clarke följande: ”Ett allmänt uttryck för att beteckna alla varelser,
vilka är begåvade med djuriskt liv i en eller annan av de många graderna från
den till hälften förståndige elefanten till den dumma pungråttan eller än lägre
till polypen, som tycks ha egenskapen av både plantors och djurs liv.”
Professor Geo. Bush säger i sina
anmärkningar över Första Moseboken 2:7: ”Uttrycket levande själ är i den föregående berättelsen flera gånger använt på
de lägre djurarterna, vilka inte har någon levande själ i den betydelse, i
vilken uttrycket brukas om människan. Det tycks alltså, att det måste betyda
detsamma, när det används om människan, som när det brukas om djur, nämligen ett
levande väsende, en varelse, som har liv och känslor samt är i stånd till att
utföra alla de kroppsfunktioner, som skiljer djur från plantor, såsom att äta,
dricka, gå, m.m.... Man kan i sanning säga, att Skriften i allmänhet inte
innehåller på långt när så många bevis för, att i människan finns ett tänkande,
okroppsligt väsende, som är i stånd till att leva och handla utom kroppen, som
man vanligen antar.”
12. Finns det andra varelser,
förutom människan, som Bibeln kallar för levande själar?
”Gud sade: ʼJorden skall
frambringa levande varelser
[originalet: djur] efter deras slag,”. Första Moseboken 1:24.
Anm.: Ordet ”djur” är översatt
från neh-phesh, det hebréiska ordet
för själ. Läs även Första Moseboken 1:20, 21; 2:19; 9:10, 12, 15, 16; Tredje
Moseboken 11:46.
13. Finns det även andra
varelser, förutom människan, som har livets ande?
”Då förgicks allt levande på
jorden: fåglar och boskapsdjur, vilda djur och alla smådjur som rörde sig på
jorden, likaså alla människor. Allt som fanns på torr
mark omkom, allt som hade livsande i sig.” Första Moseboken 7:21, 22.
14. Är denna ande av samma slag,
som den människan har?
”Ty det går människors barn som
det går djuren, det går dem alla lika. Den enes död är som den andres. Alla har de samma livsande. Ja, människorna
har inget att komma med framför djuren. Allt är förgängligt.” Predikaren 3:19.
Anm.: Varje djur har livets ande
och lever genom Guds makt lika såväl som människan. När livets ande tas bort
från människor och djur, måste den ena dö såsom den andra. Människan har ingen
fördel över djuren i detta avseende. Här i livet, däremot, har människan
fördelar framför djuren, och dessa består i, att hon är begåvad med
förträffligare egenskaper; och när människan dör, kan hon återigen genom Guds
makt bli upprest från de döda. Denna fördel har inte djuren.
15. Gud blåste in livets ande i
människans näsa, då hon blev skapad i begynnelsen. Vad kallar Job det, som är i
människans näsa för?
”Så länge min ande är i mig och Guds livsande [originalet: andedräkt] i
min näsa,”. Job 27:3.
16. Kan själen och anden skiljas
åt?
”Ty Guds ord är levande och
verksamt. Det är skarpare än något tveeggat svärd och tränger igenom, så att
det skiljer själ och ande, led och
märg, och det är en domare över hjärtats uppsåt och tankar.” Hebréerbrevet
4:12.
17. Vart går livets ande, när
människan ger upp den?
”[D]å stoftet vänder åter till
den jord det kommit ifrån och anden
vänder åter till Gud som gav den.” Predikaren 12:7. Det vill säga, livets
ande, som gjorde människan levande, var blott ett lån från Gud; genom döden går
den tillbaka till livets stora källa. Den tillhör Gud, och människan kan inte
behålla den till evig tid, utom såsom en gåva från Gud genom Jesus Kristus.
Romarbrevet 6:23. När anden går tillbaka till Gud, går stoftet, som i
begynnelsen blev till en levande själ, tillbaka till jorden, varav det var
taget.
18. Kan någon behålla livets ande
evinnerligen, utan att ha Kristus?
”Den som har Sonen har livet. Den som inte har Guds Son har inte livet.”
Första Johannesbrevet 5:12.
Anm.: Den värste syndare och
gudsförnekare har ett jordiskt liv, men när han uppger anden, har han inget
löfte om det eviga livet; ty det erhålls endast genom Kristus.
19. Varför blev våra första
föräldrar bortdrivna från livets träd, sedan de hade syndat?
”Hon får nu inte räcka ut handen
och även ta av livets träd och så äta och leva för evigt.ʼ” Första Moseboken
3:22.
20. Vad är alla människor i sitt
naturliga tillstånd?
”Av naturen var vi vredens barn, vi liksom de andra.”
Efésierbrevet 2:3.
21. Vad blir följden, om Guds
vred förblir över en människa?
”Den som inte lyder Sonen skall inte se livet, utan Guds vrede
blir kvar över honom.ʼ” Johannesevangeliet 3:36.
22. Genom vem frälses eller
räddas syndaren från Guds vrede?
”När vi nu står som rättfärdiga
genom hans [Kristi] blod,
hur mycket säkrare skall vi då inte genom honom bli frälsta från vredesdomen.”
Romarbrevet 5:9.
23. Vad är syndarens utsikt till
evigt liv, sedan han blivit omvänd?
”Ty ni har dött och ert liv är dolt med Kristus i Gud. När
Kristus träder fram, han som är vårt liv, då skall också ni träda fram i
härlighet tillsammans med honom.” Kolosserbrevet 3:3, 4.
24. Ordet odödlighet förekommer
blott i Första Timoteusbrevet 6:16, där det tillämpas på Gud, och i Första
Korintierbrevet 15:53, 54. Finns det även andra, som sägs ha odödlighet?
”[H]an, den salige, ende
Härskaren, konungarnas Konung och herrarnas Herre, som ensam är odödlig”. Första
Timoteusbrevet 6:15, 16.
Anm.: Det grekiska ordet för
odödlig, aphthartos, förekommer sju gånger i grundtexten av det Nya
Testamentet. I den Kungliga Bibelkommissionens översättning är aphthartos översatt med det svenska
ordet ”oförgänglig” på följande ställen: Första Korintierbrevet 9:25; 15:52;
Första Petrusbrevet 1:4, 23; 3:4; Första Timoteusbrevet 1:17; Romarbrevet 1:23.
Det grekiska ordet för odödlighet, aphtharsia,
förekommer åtta gånger i grundtexten och är översatt som följer: Oförgänglighet: Första Korintierbrevet
15:42, 50, 53, 54; Romarbrevet 2:7; Andra Timoteusbrevet 1:10. Ovansklighet: Efésierbrevet 6:24. Värdighet: Andra Timoteusbrevet 1:10. Svenska Folk-Bibeln 98 använder dessa
ord: aldrig vissnar; odödliga; aldrig kan förstöras; oförgänglig; den
oförgänglige; odödlige; oförgängligt; det oförgängliga; oförgänglighet,
odödlighet; odödlighet; odödlighet; oförgängligt liv; odödlighet. Min anm.
25. Vem har bringat fram
odödlighet i ljuset?
”[O]ch som nu har blivit
uppenbarad, när vår Frälsare Kristus Jesus trädde fram. Han har gjort slut på
döden och fört liv och odödlighet fram i ljuset genom evangelium.” Andra
Timoteusbrevet 1:10. Utan evangelium kan alltså odödlighet icke erhållas, utan
dödsstraffet måste förbli över människan.
26. Hur kan människan erhålla
odödlighet?
”[E]vigt liv åt dem som uthålligt
gör det goda och söker härlighet, ära och
odödlighet,”. Romarbrevet 2:7. Ingen behöver söka det han allaredan har.
27. När skall de trogna erhålla
odödlighet?
”Se, jag säger er en hemlighet:
Vi skall inte alla insomna, men vi skall alla förvandlas, i
ett nu, på ett ögonblick, vid den sista
basunens ljud. Ty basunen skall ljuda och de döda skall uppstå odödliga,
och vi skall förvandlas.” Första Korintierbrevet 15:51, 52.
28. Vad skall då bli uppslukat?
”Men när detta förgängliga har
klätts i oförgänglighet och detta dödliga klätts i odödlighet, då skall det ord
fullbordas som står skrivet: Döden är uppslukad och segern vunnen.” Vers 54.
29. Hur vinns denna seger?
”Men Gud vare tack, som ger oss
segern genom vår Herre Jesus Kristus.” Vers 57.
Anm.: Vi har funnit, att
människan blev gjord av jordens stoft och att hon erhöll liv därigenom, att Gud
inblåste i henne livsande. Stoftet, som sålunda blev levande – inte livsanden –
kallas, enligt grundtexten, för en levande själ eller väsende. Andra varelser,
förutom människan, lever på samma sätt, vilket tydligt bevisas från många
Skriftställen. När människan dör, är hon alldeles medvetslös, tills hon åter
får liv. Det beror helt enkelt på, att det livgivande element, som gav henne
liv samt rörelse- och tankeförmåga, lämnat henne och återgått till sin
ursprunglige givare. Om hon icke finge tillbaka denna livsprincip, skulle hon
för alltid förbli omedeveten i döden. Men Kristus, som är den troendes liv,
skall komma igen och ge det eviga livet till dem, som söker därefter. På detta
sätt kommer människan i besittning av odödlighet.
Livets
korthet
Människans kortvariga existens
framställs i Skriften genom många olika metaforer eller bildliga uttryck. Den
beskrivs såsom –
En handsbredd. ”Som en
handsbredd har du gjort mina dagar, min livslängd är som ett intet inför dig.” Psaltaren 39:6.
En skugga. ”En människa är som en vindfläkt, hennes dagar som en försvinnande skugga.” Psaltaren
144:4.
En vävares spole. ”Mina dagar flyr snabbare än vävarens spole, de försvinner utan hopp.” Job 7:6.
En löpare och vassbåtar.
”Mina dagar rusar i väg snabbare än en
löpare,... De far förbi som vassbåtar,”.
Job 9:25, 26.
En sömn. ”[D]e är som en sömn.”
Psaltaren 90:5.
En rök. ”Vad är ert liv? Ni är
en rök,”. Jakobsbrevet 4:14.
En suck. ”[V]i slutar våra år som en
suck.” Psaltaren 90:9.
En herdes tält. ”Min boning rycks upp och flyttas bort ifrån mig som en herdes tält.” Jesaja 38:12.
Ett blomster. ”Människan... Likt ett
blomster växer hon upp och vissnar,”. Job 14:1, 2.
En flygande örn. ”Mina dagar rusar i väg... lik en örn som störtar ner mot sitt byte.” Job 9:25, 26.
Gräs. ”[A]llt kött är som gräset
och all dess härlighet som blomman i gräset.” Första Petrusbrevet 1:24.
En vindfläkt. ”Tänk på att mitt liv är en vindfläkt,”. Job 7:7.
Utspillt vatten. ”Vi måste alla dö, och är som vatten som spills på marken och inte kan samlas upp igen.” Andra
Samuelsboken 14:14.
”Lär oss inse att våra dagar är räknade, så att vi får visa hjärtan.”
Psaltaren 90:12.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.