Bibelläsningar för Familjekretsen
13. Lagen och Evangelium
1. För vad sade Paulus, att han
inte skämdes?
”Jag skäms inte för evangelium. Det är en Guds kraft som
frälser var och en som tror”. Romarbrevet 1:16.
2. Vilket glatt budskap
förkunnade änglarna för herdarna?
”Se, jag bär bud
till er om en stor glädje för hela folket. Ty i dag har en Frälsare blivit född åt er
i Davids stad, och han är Messias, Herren.” Lukasevangeliet 2:10, 11.
3. Vad sade Simeon, sedan han
hade sett Frälsaren?
”Och Simeon välsignade
dem och sade till hans mor Maria: ’Se, denne är satt till fall och upprättelse
för många i Israel”. Lukasevangeliet 2:34.
4. Till vem talade profetissan
Anna om Frälsaren?
”Just i den
stunden kom hon fram och prisade Gud och talade om honom för alla dem som väntade på Jerusalems frälsning.”
Vers 38. Simeons och Annas ord visar, att de troende judarna väntade på förlossning,
inte genom de yttre formerna hos sin gudstjänst, utan genom den kommande
Messias.
5. Vad sade ängeln, att Jesus
skulle göra, då han förutsade Hans namn och födelse?
”Hon skall föda
en son, och du skall ge honom namnet Jesus, ty han skall frälsa sitt folk från deras synder.’” Matteusevangeliet
1:21.
6. Vad skulle bli villkoret för
deras frälsning?
”Ty så älskade
Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv.”
Johannesevangeliet 3:16.
7. Kristus frälser de troende
från deras synder under den kristna tidsåldern; men kunde Hans död ta bort
överträdelser även under det gamla förbundets tid?
”Därför är
Kristus medlare för ett nytt förbund, för att de kallade skulle få det utlovade
eviga arvet, sedan han genom sin död hade
friköpt oss från överträdelserna under det första förbundet.”
Hebréerbrevet 9:15.
Anm.: Kristi blod var gällande
för de troendes frälsning under Gamla Testamentets tid såväl som under det Nya
Testamentets. Det första löftet, som gavs till människan, att kvinnans säd
skulle trampa sönder ormens huvud, utgjorde i lika hög grad Jesu Kristi
evangelium som änglarnas sång för herdarna över Betlehems slätt: ”’Ära vare Gud i höjden och frid på jorden,
till människor hans välbehag.’” Lukasevangeliet 2:14.
till människor hans välbehag.’” Lukasevangeliet 2:14.
8. Hur visade Abel sin tro på den
kommande Frälsaren?
”Genom tron bar
Abel fram ett bättre offer åt Gud än Kain”. Hebréerbrevet 11:4.
Anm.: ”Abel däremot kom med en
förstling av hjorden, därigenom bevisande sin tro på Kristus, det stora offret
för världens synder. I denna förstlings blod kunde Abel skåda Jesu blod. Gud
antog detta offer. Han skådade framåt i tiden till Kristus och offrade i tro
och förhoppning på evangelium, och däri såg han det stora syndoffret lika så
visst eller säkert, som vi kan se det blödande Lammet, när vi genom kalken och
det brutna brödet påminns om Golgatas scener.” – James White i Lagen och Evangelium.
9. Vad innehöll judarnas
ceremoniallag?
”Lagen
innehåller endast en skugga av det goda
som kommer”. Hebréerbrevet 10:1.
10. Vad var detta ”kommande
goda”, varav lagen utgjorde en skugga?
”Men nu har
Kristus kommit som överstepräst för det goda som vi äger. Genom det större och
fullkomligare tabernakel”, osv. Hebréerbrevet 9:11.
Anm.: Det judiska offersystemet
pekade framåt mot Kristus såsom världens Frälsare. ”Lagen”, säger Paulus, ”som
har en skugga av det tillkommande goda.” Det avbildande ceremonialsystemet var
blott en skugga. Det tillkommande goda, där Kristus som offer och medlare är
medelpunkten, är den kropp, som kastar sin skugga tillbaka i den judiska
tidsåldern. De blödande offren under ceremonialsystemets bestånd var blott skuggor.
Kristus, blödande på korsets trä, var den stora verkligheten, och det Gamla
Testamentets troende skådade framåt till Honom genom tron.
11. Hade de, som levde på
patriarkernas tid, kännedom om synd?
”Abimelek
kallade på Abraham och sade till honom: ’Vad har du gjort mot oss? Och vad har
jag gjort för synd mot dig, eftersom du har dragit
denna stora synd över mig och mitt rike? Du har gjort sådant mot mig som
ingen bör göra.’” Första Moseboken 20:9; 4:7; 13:13.
12. Genom vilket medel måste de
ha fått denna kännedom?
”Genom lagen ges
insikt om synd.” ”Men det var först genom lagen jag
lärde känna synden.” Romarbrevet 3:20; 7:7.
13. Fanns det på Abrahams tid ett
prästerskap, som tjänstgjorde för folkets synder?
”Denne
Melkisedek var konung i Salem och präst
åt Gud, den Högste. Det var han som mötte Abraham, när denne kom tillbaka
efter segern över kungarna, och Melkisedek välsignade honom.” Hebréerbrevet
7:1.
14. Blev evangelium förkunnat för
Abraham?
”Och då Skriften
förutsåg att Gud skulle förklara hedningarna rättfärdiga av tro, förkunnade den i förväg detta glada budskap
för Abraham”. Galaterbrevet 3:8.
Anm.: Vi har från föregående
Skriftställen lärt, att från äldsta tider har människorna varit överbevisade om
synd, och att de inte kunde få sin kännedom om sitt syndiga tillstånd på något
annat sätt, än genom en moralisk levnadsregel – Guds lag. De hade även ett
tjänstgörande prästerskap, som riktade deras trosöga på Kristus, medelpunkten
för det glada budskapet eller evangelium, genom vilket de kunde hoppas på en
kommande Messias, som verkligen skulle ta bort deras synder. Då Kristus kom,
dog Han alltså lika mycket för de överträdelser, vilka begåtts under det Gamla
Testamentets tid, som för dem, vilka begåtts under det Nya.
15. Hade Kristus för avsikt, att
vid Sin uppenbarelse eller Sitt framträdande i världen avskaffa morallagen, för
att frälsa människorna?
”Tro inte att
jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för
att upphäva utan för att fullborda.” Matteusevangeliet 5:17.
Anm.: Han kom för att fullborda
lagen, dvs. för att fullgöra avsikten med den. Budordet hade getts som en
livförsäkring. Romarbrevet 7:10. Hade människan aldrig överträtt lagen, hade
hon aldrig blivit en syndare, och då skulle döden aldrig fått någon makt över
henne. Nu uppfyller Kristus ändamålet med lagen. Med andra ord ger Han liv åt
dem, som tror på Honom. Hade människan aldrig överträtt lagen, skulle hon
aldrig ha behövt Kristus; och kunde lagen ha avskaffats, sedan människan
överträtt den, skulle hon ej heller då ha behövt Kristus; ty det är lagen och
bara lagen, som dömer henne till döden. Borttag dödens verktyg, och människan
skall leva för evigt. Kristus kunde inte förändra en enda bokstav hos denna
lag; ty Hans uppdrag var, att bringa försoning inför lagen för dem, som hade
överträtt lagen.
16. Hur mycket av morallagen
skulle enligt Kristi ord stå fast?
”Amen* säger jag
er: Innan himmel och jord förgår, skall inte en enda bokstav, inte en prick i
lagen förgå, förrän allt har skett.” Matteusevangeliet 5:18. * Motsvaras
av ”Sannerligen” i andra översättningar. Min anm.
17. Vilken inverkan på lagen har
vår tro på Kristus och på Hans evangelium?
”Sätter vi då
lagen ur kraft genom tron? Nej, inte alls! Vi
upprätthåller lagen.” Romarbrevet 3:31. Det faktum, att vi behöver
Kristus till att frälsa oss från den eviga döden, visar klart, att lagen ännu
äger gällande kraft. När någon vänder sig till Kristus för frälsning, erkänner
han därigenom, att lagen har makt till att ta hans liv. Alltså befästs eller
upprätthålls lagen genom evangelium. Lagen måste gå hand i hand med evangelium,
ty eljest har evangelium ingen betydelse. Om lagen inte längre är en bokstav,
som dödar (Andra Korintierbrevet 3:6, 7), kan människan ej längre vara i ett
förtappat tillstånd och i behov av frälsning. Då har evangelium naturligtvis
ingenting att uträtta.
18. Hur många laggivare finns
det?
”Det finns bara en lagstiftare och
domare, han som har makt att frälsa och förgöra.” Jakobsbrevet 4:12.
19. I vilket förhållande står
Kristus till syndare?
”Men om någon
syndar, har vi en som för vår talan inför
Fadern – Jesus Kristus som är rättfärdig.” Första Johannesbrevet
2:1. Med andra ord, Kristus, vår överstepräst, ber för syndare gällande den
brutna lagen. Utan denna förbön kunde syndarens liv, som blivit förverkat, ej
återställas. Det är tron på detta verk, som skänker oss ”frid med Gud genom vår
Herre Jesus Kristus.” Genom tron på Honom allena har vi tillgång till Guds nåd
samt kan glädja oss i förväntan på Hans härlighet. Romarbrevet 5:1, 2.
20. I vilket förhållande står
lagen och evangelium till varandra i det sista budskap, som förkunnas för
världen?
”I detta visar
sig de heligas uthållighet: de håller
fast vid Guds bud och tron på Jesus.’” Uppenbarelseboken 14:12.
Anm.: ”Men vi önskar att alla
skall förstå, att vi inte talar för någon frälsning genom lagen. I lagen finns
ingen frälsande egenskap. Återlösningen sker genom Kristi blod. Om än syndaren
kunde upphöra med att synda, med att överträda Guds bud, och i stället börja
med all iver och kraft att hålla den, kunde dock ej detta försona hans begångna
synder, ej heller befria honom ur det tillstånd han nu befinner sig i till
följd av de synder han har utövat…. Hoppet om evig frälsning hänger helt på
Kristus. Adams hopp stod till Honom. Abel, Hanok, Noa, Abraham och de troende
judarna ställde alla sitt hopp till Honom. Vi kan inte göra annat, än de. Vårt
hopp om ett tillkommande liv beror på Kristus. Endast tro på Hans blod kan rena
oss från alla våra synder, och ett liv av lydnad för Guds bud och tro på Jesus
skall ge oss inträde genom de gyllene portarna till Guds stad.” – James White i
Lagen och Evangelium.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.