Bibelläsningar
för Familjekretsen
132.
Äktenskapet
1. Vad var en av de
första instiftelser, som infördes för mänskosläktets nytta?
”Och
Herren Gud formade en kvinna av revbenet som han tagit av mannen och
förde henne fram till honom.... Därför skall en man lämna
sin far och sin mor och hålla sig till sin hustru, och de
skall bli ett kött. Och mannen och hans hustru var båda
nakna utan att blygas för varandra.” Första Moseboken 2:22, 24,
25. Äktenskapet, i likhet med Sabbaten, är av gudomligt ursprung.
Det blev instiftat i Eden.
2. Vad var Guds ändamål
med äktenskapets införande?
”Och
Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han
henne, till man och kvinna skapade han dem. Gud välsignade dem och
sade till dem: ʼVar
fruktsamma och föröka er och uppfyll jorden!
Lägg den under er”. Första Moseboken 1:27, 28; Jesaja 45:18.
”Herren Gud sade: ʼDet
är inte bra för mannen att vara ensam. Jag skall göra en
medhjälpare åt honom, en som är hans like.ʼ”
Första Moseboken 2:18. Att befolka jorden och även att främja
människans lycka var alltså Skaparens ändamål med införandet av
denna instiftelse.
3. Förordnade Gud i
begynnelsen, att mannen skulle ha mer, än en hustru?
”Därför skall en man
lämna sin far och sin mor och hålla sig till sin hustru [icke
hustrur], och de skall bli ett kött.” Första Moseboken
2:24. ”{D}e två skall vara ett kött.” Efésierbrevet
5:31. ”Och Herren Gud formade en kvinna av revbenet som han
tagit av mannen och förde henne fram till honom.” Första
Moseboken 2:22. {Gud förordnade således två tydliga kön, som
skulle vara gifta med varandra och föra släktet vidare. Han
förordnade icke, att Adam skulle gifta sig med sig själv och föröka
sig könlöst, även om Skaparen säkert hade kunnat ordna det så.
Adam skulle inte ha ett djur som partner. Han skulle heller inte ha
en eller flera män som livskamrat. Den förste mannen (och kvinnan)
behövde inte vara osäker på sitt kön; är man skapad till man och
har manliga könshormoner, är man... man!
Danaren gjorde alltså
det hela enkelt: Adam skulle ha en enda kvinna och inte skilja sig
ifrån henne. Härmed uppstod den i vår tid förtalade
”heteronormen” och lades grunden till familjen med mamma, pappa,
barn för dem, som finner en av motsatt kön att ingå äktenskap med
och sedan välsignas med avkomma. Tål vi inte detta sakernas
tillstånd, är det ej Guds fel; Han behöver inte be om ursäkt för
denna ordning. I Sverige tillåts och hyllas andra lösningar, men
ovanstående är den ursprungliga. Den saken måste kunna framhållas
i ett land med tanke- och yttrandefrihet, utan att talaren/skribenten
peststämplas med epitet som ”homofob”, för att verkningsfullt
tystas. Eller har Du hört/läst någon smäda en motpart med
beteckningen ”heterofob”, eller rent av ”Gudsfob”?
Samtalstonen härvidlag behöver således hyfsas och det rejält för
den ömsesidiga aktningens skull!}
4. Ge en beskrivning av
månggiftets uppkomst.
Det första fall av detta
slag, som omtalas i Bibeln, är Lemek, som ”tog sig två
hustrur.... Lemek sade till sina hustrur:... En man har jag dödat”.
Första Moseboken 4:19-24. Om vi följer Lemeks släktregister bakåt
i tiden, finner vi hans härkomst vara från Kain, om vilken Bibeln
säger, att han ”överföll.... sin bror och dödade honom.” Vi
finner alltså, att månggiftet fått sitt ursprung från mördare,
och nu kan vi ta ett steg längre bakåt och finna dess allra förste
upphovsman, som bevisas av följande Skriftställe: ”Ni har
djävulen till er fader. Och vad er fader har begär till, det
vill ni göra. Han har varit en mördare från början”.
Johannesevangeliet 8:44. Må vi alltså komma ihåg, att i
begynnelsen gav Gud en hustru, men Satan gav
två. Antog Gud Satans plan längre fram i tiden? Eller var
det blott män, som, trots att de valts av Gud, fördes på
villostigar av sina egna lustar? Skulle man besvara den första
frågan jakande, beskyllde man därigenom den oföränderlige Guden
för Satans verk. Skriften bevisar tydligt, att människan själv är
skyldig till denna avvikelse.
5. Hur påverkades Guds
barn av det exempel, som Lemeks efterkommande föregick med i detta
avseende?
”När människorna
började föröka sig på jorden och döttrar föddes åt dem, såg
Guds söner att människornas döttrar var vackra, och de tog
till hustrur alla de ville ha.” Första Moseboken 6:1, 2.
6. Bevisar detta, att Gud
hade antagit Satans plan?
”Gud såg på jorden,
och se, den var fördärvad, eftersom alla människor levde i
fördärv på jorden.” Första Moseboken 6:12. Vi har redan
bevisat, att Guds plan var, att mannen skulle ha endast en
hustru. Men människorna fördärvade sin väg i detta och andra
avseenden, intill dess Gud tvingades till att hämma det tilltagande
onda. ”Då sade Gud till Noa: ʼJag
har beslutat att förgöra alla levande varelser, ty för deras skull
är jorden full av våld. Se, jag skall fördärva dem tillsammans
med jorden.” Vers 13. Detta visar klart, hur Gud betraktade detta
slags leverne ibland människorna.
7. Hurdan var Noas
karaktär? Hur många hustrur hade han och hans söner?
”Detta är Noas
fortsatta historia. Noa var en rättfärdig man och fullkomlig
bland sina samtida. Han vandrade med Gud.” Första Moseboken
6:9. {Originalet: ”och förde ett gudligt leverne”.} ”Just
den dagen gick Noa in i arken tillsammans med sina söner Sem, Ham
och Jafet, sin hustru och sina tre sonhustrur.”
Första Moseboken 7:13. ”Herren sade till Noa: ʼGå
in i arken med hela din familj.” Vers 1. Sju personer,
förutom Noa, gick in i och kom ut ur arken. Andra Petrusbrevet 2:5;
Första Moseboken 8:18. Gud började sedan åter, att befolka jorden
efter samma plan som i begynnelsen.
8. Då Saraj (sedermera
Sara) på grund av sin höga ålder började att tvivla på
uppfyllelsen av Guds löfte om en son, vad övertalade hon Abram
(sedermera Abraham) till att göra för att, som hon hoppades,
uppfylla Guds löfte?
”När Abram hade bott
tio år i Kanaans land tog hans hustru Saraj sin egyptiska
slavinna Hagar och gav henne till hustru åt sin man Abram.”
Första Moseboken 16:3. Läs även verserna 1, 2. Men Abraham
betraktade aldrig Hagar som sin hustru, vilket framgår av, att han
aldrig kallar henne för det, utan bara för ”slavinna”. Hennes
ängel kallar henne även för ”Sarajs slavinna” samt befaller
henne, att återvända till sin ”husmor”, inte till sin man
{verserna 8, 9}. Hans andra hustru var Ketura, med vilken han ingick
äktenskap efter Saras död. Första Moseboken 23:1, 2; 25:1. Allt
detta visar, att Abraham inte hyllade månggifte, utan helt enkelt,
att han förgick sig mot det sjunde budet.
9. Vilken undervisning
gav Herren Abraham, för att visa honom, att Han inte förändrat Sin
ursprungliga plan med en man och en hustru?
”Lyd Sara i allt hon
säger till dig, ty det är genom Isak som du skall få din
avkomma.... Tidigt nästa morgon tog Abraham bröd och en
lädersäck med vatten och gav det till Hagar. Han lade det på
hennes axlar och lät henne gå”. Första Moseboken 21:12,
14.
10. Innan Abraham hade
genomgått denna erfarenhet, vad sade Gud om honom?
”Ty jag har utvalt
honom för att han skall befalla sina barn och efterkommande
att hålla sig till Herrens väg och handla rättfärdigt och rätt”.
Första Moseboken 18:19.
11. Hur uppfyllde Abraham
delvis detta?
”Då sade Abraham till
den äldste tjänaren i sitt hus.... du går till mitt land och till
min släkt och där tar en hustru åt min son Isak.ʼ”
Första Moseboken 24:2-4. Till Jakob sade Isak: ”ʼDu
skall inte ta någon av Kanaans döttrar till hustru.
Stå upp och bege dig till Paddan-Aram, till din morfar Betuels hus,
och tag dig en hustru därifrån, någon av döttrarna
till din morbror Laban.” Första Moseboken 28:1, 2.
12. Erhöll David Guds
ynnest, eftersom han hade flera hustrur?
”Varför
har du då föraktat Herrens ord och gjort det som är ont i hans
ögon? Hetiten Uria har du dödat med svärd, och hans hustru har du
tagit till hustru åt dig.... Så skall nu aldrig svärdet vika
från ditt hus, eftersom du har föraktat mig och tagit hetiten Urias
hustru till hustru åt dig. Så säger Herren: Jag skall sända
olyckor över dig från ditt eget hus, och jag skall ta dina
hustrur inför dina ögon och ge dem åt en annan, och han skall
ligga med dina hustrur mitt på ljusa dagen.” Andra Samuelsboken
12:9-11.
13. Vad blev en följd av
Davids tillvägagående i detta sammanhang?
”Men eftersom du genom
denna handling har kommit Herrens fiender att
förakta honom”. Vers 14.
14. Hur kunde då David
ha varit en man efter Guds hjärta?
”Då uppenbarade jag
min synd för dig, jag dolde inte min missgärning. Jag sade:
ʼJag vill bekänna mina
överträdelser för Herren.ʼ
Då förlät du mig min syndaskuld.” Psaltaren 32:5. ”Offer
som Gud vill ha är en förkrossad ande, ett förkrossat och
bedrövat hjärta föraktar du inte, Gud.” Psaltaren 51:19.
15. Vad medförde Salomos
polygami?
”När Salomo blev
gammal, förledde kvinnorna honom att följa andra gudar”.
”Herren blev vred på Salomo, därför att hans
hjärta hade vänt sig bort från Herren, Israels Gud, som
två gånger hade visat sig för honom.” ”Därför sade Herren
till Salomo: ʼEftersom
det är så med dig och eftersom du inte har hållit mitt förbund
och mina stadgar som jag har givit dig, skall jag rycka riket
ifrån dig och ge det åt din tjänare.” Första Konungaboken 11:4,
9, 11.
16. Hur lyder Nya
Testamentets vittnesbörd om detta ämne?
Kristus
säger: ”Men från skapelsens början gjorde Gud dem till man och
kvinna. Därför skall en man lämna sin far och mor och hålla sig
till sin hustru, och de två skall vara ett kött. Så
är de inte längre två, utan ett kött. Vad Gud har fogat samman,
skall människan inte skilja åt.ʼ”
Markusevangeliet 10:6-9. ”Det är sagt: Den som skiljer sig från
sin hustru skall ge henne skilsmässobrev. Jag säger er: Var och
en som skiljer sig från sin hustru av något annat skäl än otukt,
han blir orsak till att äktenskapsbrott begås med henne, och den
som gifter sig med en frånskild kvinna begår äktenskapsbrott.”
Matteusevangeliet 5:31, 32.
Paulus säger:
”Men vad er angår skall var och en älska sin hustru som
sig själv, och hustrun skall visa sin man vördnad.”
Efésierbrevet 5:33. ”En församlingsledare skall vara oklanderlig,
en enda kvinnas man”. ”En församlingstjänare skall vara
en enda kvinnas man. Han skall ta väl hand om sina barn och
sin familj.” Första Timoteusbrevet 3:2, 12.
17. Vad bör iakttas av
dem, som ämnar ingå äktenskap?
”Gå inte som omaka
par i ok med dem som inte tror. Vad har väl rättfärdighet med
orättfärdighet att göra? Eller vad har ljus gemensamt med mörker?”
Andra Korintierbrevet 6:14.
18. Vilka är villkoren
för ett lyckligt äktenskapsliv?
”Ni
hustrur, underordna er era män, för så bör det vara i Herren. Ni
män, älska era hustrur och var inte hårda mot dem.”
Kolosserbrevet 3:18, 19.
Anm.: Ӏktenskapet
har, trots sina besvär och prövningar samt alla sina vedersakares
tadel och smädelser, många ljusa och fröjdfulla sidor, som
skuggorna tjänar till att göra så mycket härligare. Äger ej
makarna, vad ingen på jorden kan äga: En fullkomlig sällhet,
äger de ju varandra och delar ljuvt och lett eller glädjeämnen och
svårigheter. ʼDelad
smärta är halv smärta, delad glädje dubbel glädje.ʼ
Är det inte så, att, om den ene av makarna njuter någon fröjd i
den andres frånvaro, kan han ej avhålla sig från att säga eller
tänka: ʼAck, om min man eller
hustru vore här och finge dela min glädje!ʼ Och om sorgerna lägger
sin börda på den ene, hur gärna vill ej den andre i kärlek bära
samma börda! Det blir lättnad, som försötmar den bittra kalken.
Makars valspråk skall vara:
ʼDin
nöd min nöd,
Mitt
bröd Ditt bröd,
I
sorg och fröjd
Med
Dig förnöjd.ʼ
ʼMan
och hustruʼ, har någon sagt, ʼskall vara som människans ögon;
dessa skådar tillsammans omkring sig och tillsammans upp mot
himmelen, och när det ena tåras, tåras även det andra.ʼ
Välsignelsen av en sådan gemenskap i allt är obeskrivlig.” –
Rodhe.
Ordstäv
om äktenskapet.
”Äktenskap sluts i himmelen. – Faderns välsignelse bygger
barnens hus. – Giftermål i hast blir länge till last. – Sker
giftet av tvång, blir glädjen ej lång. – Är guldet Din brud,
blir trasor Din slutliga skrud. – Tukt och ära är den bästa
hemgift. – Väl betänkt har mången dåre dränkt. – Hustru bör
väljas med öronen, inte med ögonen. – Äkta stånd är
olycksstånd, om Du friar med oförstånd.”
Ack,
sällt det hus, där man och hustru båda
Förenta
i Guds kärlek sammanbo!
Hur
gott, när Herren fått benåda,
När
bägge ha i hjärtat samma tro
Och
låta intet sig från Honom skilja
I
lust och nöd, behag och obehag,
Men
blott vid Honom bliva städse vilja
Så
i den goda som i den onda dag!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.