Bibelläsningar för Familjekretsen
107. Ödmjukhetens Kyrkobruk
1. Vad sade Frälsaren vid
nattvardens inrättande?
”Och han sade
till dem: ’Jag har längtat mycket efter
att äta detta påskalamm med er, innan mitt lidande börjar.
Ty jag säger er att jag inte kommer att
äta det förrän det får sin fullbordan i Guds rike.’” Lukasevangeliet
22:16.
2. Vilken anda rådde ibland
lärjungarna vid detta tillfälle?
”Det uppstod
också en tvist bland dem om vem som kunde anses vara störst.” Vers 24.
3. Hur tillrättavisade Kristus
Sina lärjungar?
”Då sade Jesus
till dem: ’Folkens kungar uppträder som herrar över sina landsmän, och de som
har makten kallar sig folkens välgörare. Men så skall ni inte handla, utan den
störste bland er skall vara som den yngste och den som är ledare skall vara
som tjänaren.” Verserna 25, 26.
4. Vad sade Frälsaren om Sin egen
ställning?
”Ty vem är
störst: den som ligger till bords eller den som tjänar? Är det inte den som
ligger till bords? Och ändå är jag här
mitt ibland er som en tjänare.” Vers 27.
5. Vilket förträffligt exempel
satte Kristus vid detta tillfälle avseende ödmjukhet, ehuru Han var klart
medveten om Sin egen stora makt och myndighet?
”Han reste sig
från bordet, lade av sig manteln och tog en linneduk och band den om sig. Sedan hällde han vatten i ett fat och började tvätta lärjungarnas fötter och torka dem med linneduken som
han hade bundit om sig.” Johannesevangeliet 13:4, 5.
6. Vad sade Petrus, då Jesus kom
till honom?
”När han kom
till Simon Petrus, sade denne till honom: ’Herre,
skall du tvätta mina fötter?’” Vers 6.
7. Vad blev Frälsarens svar?
”Jesus svarade:
’Vad jag gör förstår du inte nu, men
längre fram skall du förstå det.’” Vers 7.
Anm.: Petri fråga och Jesu svar
bevisar tydligt, att vad som företogs vid detta tillfälle var någonting nytt.
Var det blott den österländska seden, som Han nu utförde genom att två Sina
lärjungars fötter, skulle Han ha gjort detta, då de trädde in i huset, innan de
började att äta Påskalammet.
8. Kände Petrus sig villig, att
hörsamma Frälsarens förslag?
”Petrus sade: ’Aldrig någonsin skall du tvätta mina fötter.’
Jesus svarade: ’Om jag inte tvättar dig, har du ingen del i mig.’” Vers
8.
9. Vilken önskan uttryckte
Petrus, så snart han fick veta, att hans frälsning berodde på hans lydnad mot
Jesus?
”Simon Petrus
sade: ’Herre, inte bara mina fötter, utan
också mina händer och mitt huvud!’” Vers 9.
10. Var detta dock av nöden?
”Jesus svarade:
’Den som har badat, behöver sedan bara
tvätta fötterna. Han är helt och hållet ren. Så är också ni rena, dock inte
alla.’” Vers 10.
Anm.: Meningen med dessa ord är
den, att enär alla i överensstämmelse med ceremoniallagen hade rentvått sig,
innan de gick in till Påskmåltiden (se Fjärde Moseboken 9; Andra Krönikeboken
30; Johannesevangeliet 18:28), behövde de icke bada huvudet och händerna, för
att bli rena. Allt, som nu fordrades av dem, var att använda
fottvagningsceremonin, för att visa sin ödmjukhet och sin tro på den nya
födelsens bad, vilket Kristus allena kan ge.
”’Den som har badat.’ – Det vill säga, den som har badat för att
bereda sig för Påskhögtiden, vilket tvivelsutan alla apostlarna hade gjort; ty
vid detta tillfälle var det judarnas sed att bada två gånger.” – Adam Clarke,
anmärkning över Johannesevangeliet 13:10.
”Vår Frälsare gav, efter den
sista nattvarden, ett slående exempel på ödmjukhet, genom att två Sina
lärjungars fötter (Johannesevangeliet 13:5, 6), och den åttonde versen visar,
att detta exempel även hade en djupare betydelse.” – Amerikanska
Traktatsällskapets Dictionary of the Holy
Bible, artikeln Foot.
11. Vad var avsikten med denna
handling?
”Jag har gett er ett exempel, för att ni
skall göra som jag har gjort mot er.” Johannesevangeliet 13:15.
12. Vad sade Han, att de alltså
skulle göra för varandra?
”Ni kallar mig
Mästare och Herre och det med rätta, ty det är jag. Om nu
jag, er Herre och Mästare, har tvättat era fötter, är också ni skyldiga att tvätta varandras fötter.” Verserna
13, 14.
13. Vilket löfte har Han gett
dem, som gör detta?
”När ni vet
detta, saliga är ni om ni också gör det.” Vers 17.
14. Hur tvåddes alltid fötterna
enligt den österländska seden?
”Låt mig hämta
lite vatten, så att ni kan tvätta era
fötter och vila er under trädet.” Första Moseboken 18:4; 19:2;
Domarboken 19:21; Andra Samuelsboken 11:8; Lukasevangeliet 7:44. Tvagningen
utfördes alltid av gästerna själva och inte av husvärden. Detta var tvivelsutan
en orsak till, att Petrus ej förstod sin Mästares handling och varför han i
början vägrade, att låta Honom utföra den.
15. Vad var ett villkor, som framlades
av aposteln så långt i framtiden som år 65 e.Kr., för att avgöra, om en änka
var värdig att försörjas av församlingen?
”Hon skall vara
känd för att ha gjort mycket gott: uppfostrat barn, visat gästfrihet, tvättat de heligas fötter, hjälpt
nödlidande och sökt varje tillfälle att göra gott.” Första
Timoteusbrevet 5:10. Då man i Österlandet visade gästvänlighet, måste vatten
framsättas för varje gäst, antingen de var troende eller inte. I det kristna
kyrkobruket, däremot, är regeln, att två endast de troendes fötter.
16. Hur betraktar Kristus en
handling, som utförs mot en av Hans ringaste lärjungar?
”Allt vad ni har
gjort för en av dessa mina minsta bröder, det
har ni gjort mot mig.”
Matteusevangeliet 25:40.
Anm.: ” Herr C. Schmidt,
teologisk professor i Strassburg, säger i sin historia om albigenserna eller
katarerna, s. 26: ’De har antagit seden, att två varandras fötter, varmed de
söker att efterfölja sin Frälsares exempel, vilken tvådde Sina lärjungars
fötter, för att lära dem ödmjukhet.’”
Avsikten med fottvagningen är
tvivelsutan, att underkuva det mänskliga hjärtats naturliga böjelser till att
söka makt och ära. Om detta bruk utförs rätt, bidrar det starkt till att förena
hjärtan i ett kristligt broderskap. Det är en svår och förödmjukande prövning
för dem, som är högmodiga och fikar efter upphöjelse. Frälsaren valde detta
bruk, för att visa Sina lärjungar, att de är Kristi och varandras tjänare. Det
är även passande, att det blev instiftat och iakttaget före och i förbindelse
med Herrens nattvard, så att deltagarna däri bättre kan bereda sig på, att på
rätt sätt komma till Herrens nattvardsbord.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.